• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Contact
Home›Onderwerpen›Berichtenbox voor bedrijven

Berichtenbox voor bedrijven

De Berichtenbox voor bedrijven is een digitaal platform voor het veilig uitwisselen van berichten tussen ondernemers en Nederlandse overheidsorganisaties. Ondernemers kunnen hiermee berichten en formele documenten versturen en ontvangen.

De Berichtenbox voor bedrijven is onderdeel van het Centraal Loket dat Nederland heeft ingericht vanuit de Dienstenwet. Dit loket helpt ondernemers uit heel Europa snel en eenvoudig informatie te vinden over vergunningen en procedures om in Nederland diensten aan te bieden.

Ondernemers vinden deze informatie op ondernemersplein.overheid.nl en business.gov.nl. Denk aan informatie over dienstenwetproducten, zoals een marktvergunning of terrasvergunning. Vervolgens kunnen ondernemers via de Berichtenbox voor bedrijven direct een bericht sturen naar de juiste overheidsorganisatie. Ze kunnen het ook gebruiken om berichten van de overheid te ontvangen. Dit kan wanneer zij hun Berichtenboxnaam registreren bij de Kamer van Koophandel (KVK).

De Berichtenbox voor bedrijven in het kort

  • Een beveiligd digitaal kanaal waarmee ondernemers en overheden veilig officiële berichten en documenten kunnen uitwisselen.
  • Ondersteunt meerdere bijlagen per bericht (maximaal 20, samen tot 1,5 GB).
  • Geschikt voor berichten die anders per post zouden worden verzonden.
  • Bedoeld voor communicatie tussen overheidsorganisaties en ondernemers en overheidsorganisaties onderling

Zo wordt de Berichtenbox voor bedrijven gebruikt

Overheidsorganisaties kunnen de Berichtenbox voor bedrijven gebruiken via de webvariant of via een Digikoppeling. De webvariant is een online Berichtenbox waarin je kunt inloggen. Met de Digikoppeling kan een eigen systeem automatisch berichten uitwisselen met de Berichtenbox.

Ondernemers kunnen zelf een account aanmaken en daarmee direct een vraag of aanvraag indienen bij de juiste overheid. Nederlandse ondernemers kunnen gemakkelijk inloggen met eHerkenning. Daarnaast kunnen zij hun Berichtenbox-naam registreren in het Handelsregister. Zo geven zij aan dat zij digitaal bereikbaar willen zijn voor alle overheden.

Verschil met de Berichtenbox voor burgers

De Berichtenbox voor burgers op MijnOverheid is alleen bedoeld om berichten van de overheid te ontvangen. Burgers kunnen via dit platform geen berichten naar de overheid sturen.
De Berichtenbox voor bedrijven werkt anders. Deze variant is bedoeld voor digitale communicatie tussen overheden en ondernemers. Overheden kunnen hier zowel berichten versturen als ontvangen, wat tweerichtingsverkeer mogelijk maakt. Berichten aan burgers met een BSN kunnen niet via dit systeem worden verstuurd. Op deze pagina staat meer informatie over de verschillen.

Doorontwikkeling Berichtenbox voor bedrijven

De Berichtenbox voor bedrijven wordt aangepast om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving. Vanaf 1 januari 2026 moet bestuurlijk berichtenverkeer voldoen aan de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv). Dit zijn berichten met rechtsgevolg, zoals besluiten of vergunningen.
De Berichtenbox voldoet dan aan de algemene eisen van deze wet. Een klein deel van de extra eisen geldt pas vanaf 1 januari 2027. Deze worden in 2026 gebouwd.

De volgende verbeteringen worden doorgevoerd:

  • Ondersteuning bestuurlijke berichten. De Berichtenbox ondersteunt nu al het versturen en ontvangen van bestuurlijke berichten. Hiermee voldoet de Berichtenbox aan de eisen die vanaf 2026 gelden.
  • Nieuwe eisen voor kennisgevingen. Vanaf 1 januari 2027 moeten kennisgevingen (notificaties) die ondernemers ontvangen duidelijk aangeven waar het bericht over gaat, welke rechtsgevolgen het kan hebben en welke termijnen gelden. In 2026 wordt de Berichtenbox daarom uitgebreid met een functie die deze volledige kennisgeving mogelijk maakt.

De ontwikkeling van de Berichtenbox Zakelijk stopt

In 2022 is gestart met de ontwikkeling van een vernieuwde Berichtenbox, onder de naam Berichtenbox Zakelijk (BBZ). Na een heroverweging is besloten deze ontwikkeling niet voort te zetten. De Berichtenbox voor bedrijven blijft binnen het centraal loket het betrouwbare kanaal voor digitale communicatie met ondernemers.

Op dit moment voert RVO in samenwerking met DICTU groot technisch onderhoud uit. Zo blijft de Berichtenbox voor bedrijven ook de komende jaren veilig te gebruiken. Aanvullend wordt deze aangepast wanneer dat noodzakelijk is vanuit veranderingen in huidige en toekomstige wet- en regelgeving.

Berichtenbox voor Burgers en Ondernemers (BBO)

Daarnaast ontwikkelt Logius binnen het programma Federatief Berichtenstelsel (FBS) de Berichtenbox voor Burgers en Ondernemers (BBO). Een deel van de functionaliteit van de Berichtenbox voor bedrijven zal daarin worden opgenomen.

Zie ook:

  • Aanmaken Berichtenbox (Ondernemersplein)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Berichtenbox voor bedrijven

  • Aansluiten door overheidsorganisatie
  • Verschil met Berichtenbox voor burgers

Laatst gewijzigd op 1 december 2025.

 

Zie ook:

  • Aanmaken Berichtenbox (Ondernemersplein)

Berichten

  • Achtergrond

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Tip de redactie
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap