• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Kwaliteit Stelsel Basisregistraties 2024 gepubliceerd

Kwaliteit Stelsel Basisregistraties 2024 gepubliceerd

Stelsel van basisregistraties 27 augustus 2025

laptop computer netwerk delen dataHet ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de rapportage Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties 2024 gepubliceerd. Het rapport geeft een overzicht van de kwaliteit van gegevens in de basisregistraties.

Deze gegevens worden verplicht en op grote schaal gebruikt door overheidsorganisaties. Het volledige rapport en een samenvattende infographic staan op deze webpagina van Digitale Overheid.

Resultaten: hoge mate van juistheid en volledigheid

Uit de rapportage blijkt dat de kwaliteit van gegevens in de meeste gevallen zeer hoog is:

  • Verwerking van aangeleverde gegevens in het Handelsregister is voor 99,9 procent juist.
  • Inkomensgegevens zijn voor meer dan 99,98 procent volledig en correct.
  • Voor de Basisregistratie Personen (BRP) klopt 97,4 procent van de inschrijvingen op adressen met de werkelijkheid.
  • Het topografisch bestand TOP10NL haalt een kwaliteitsniveau van 96,3 procent.

Deze jaarlijkse meting naar de kwaliteit van koppelingen is uitgevoerd door het CBS, samen met verschillende registraties, ICTU en BZK. De resultaten laten zien dat de overeenkomsten tussen gekoppelde gegevens vaak hoog zijn. De uitkomst is vergelijkbaar met eerdere metingen.

Inzicht in kwaliteit cruciaal voor vertrouwen

De basisregistraties bevatten belangrijke gegevens over personen, bedrijven, gebouwen en geografie. Deze gegevens worden verplicht gebruikt in veel (overheids)processen. Daarom is het belangrijk dat de kwaliteit zichtbaar en betrouwbaar is.

De nieuwe rapportage laat zien welke kwaliteitsnormen gelden. Ook maakt de rapportage duidelijk hoe de gewenste kwaliteit zich verhoudt tot de daadwerkelijke kwaliteit.

Transparantie en verbetering

Met dit overzicht biedt BZK openheid over de gegevens. Daarmee draagt het ministerie bij aan het vertrouwen in het stelsel van basisregistraties. De rapportage vormt een basis voor verdere verbeteringen en verschijnt elk jaar opnieuw.

Meer informatie

Neem meer informatie of vragen over de rapportage contact op met Bart den Haan: bart.denhaan@ictu.nl.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap