• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›NDS-uitvoeringsprogramma: 3 vragen beantwoord

NDS-uitvoeringsprogramma: 3 vragen beantwoord

Digitaliseringsstrategie 21 oktober 2025

Het uitvoeringsprogramma van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) is gestart en krijgt steeds meer vorm. Maar wie bepaalt de koers, hoe werkt de sturing? En op welke manier wordt de verandering aangestuurd? 3 veelgestelde vragen beantwoord.

1. Wat is er sinds de lancering van de NDS gebeurd?

Na de lancering van de NDS is het uitvoeringsprogramma direct gestart met de opstartfase. De opzet en besturing van het programma is uitgewerkt en afgestemd. Alle deelnemers aan de programma-overleggen vanuit het Rijk, medeoverheden en publieke dienstverleners zijn bekend. De besturing is daarmee operationeel.

De besturing bestaat uit 2 lagen:

  1. politiek-bestuurlijke sturing
  2. programmasturing

De 1e zorgt voor legitimiteit en besluitvorming via bestaande gremia, zoals het Overheidsbreed Beleid Overleg Digitale Overheid (OBDO ) en het nieuwe Bestuurlijk Overleg Digitalisering (BOD). De 2e laag is ingericht in het uitvoeringsprogramma NDS en richt zich op samenwerken, versnellen en het leveren van resultaten.

Benieuwd naar de gehele besturingsstructuur en de aanpak voor het programma? Lees dan de pagina ‘Van strategie naar uitvoering: de start van het NDS-uitvoeringsprogramma’.

2. Wat doen de aanjaagteams?

Per prioriteit zijn aanjaagteams gevormd, zoals ‘digitale weerbaarheid en autonomie’ en ‘Artificial Intelligence’. De aanjaagteams, waarin het Rijk, medeoverheden en de publieke dienstverleners zijn vertegenwoordigd, sturen voor een prioriteit de uitvoering van de versnellers aan en bevorderen de samenwerking, kennisdeling en gebruik van best practises. Met name de uitvoering is zwaar vertegenwoordigd in de aanjaagteams, zodat die dingen worden gedaan waar de uitvoering nu ook behoefte aan heeft. En die hen helpt bij het leveren van goede dienstverlening aan burgers en ondernemers.

De aanjaagteams zijn inmiddels gestart om een gezamenlijk basis te leggen voor de opgave per prioriteit. De 1e stap is het uitwerken van de versnellers in concrete resultaten, mijlpalen en een roadmap. Er worden ook al verdere stappen gezet. Veel versnellers lopen al in een bepaalde vorm en gaan door, maar worden bijvoorbeeld in plaats van met een rijksscope, nu overheidsbreed aangepakt of samengevoegd.

3. Wat doet de NDS-raad precies?

De NDS-raad is een onafhankelijk adviesorgaan voor de NDS en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en het Bestuurlijk Overleg Digitalisering.

Het doel van de NDS-raad is het verrijken, aanjagen en verhogen van het innoverend vermogen van de NDS. De raad bestaat uit 14 leden. Dit zijn onder andere deskundigen uit het bedrijfsleven, de wetenschap, kennisinstellingen en publieke organisaties die op persoonlijke titel zijn gevraagd om deel te nemen aan de raad. De raad wordt aangevuld met de voorzitters van de aanjaagteams. De programmadirecteur van het uitvoeringsprogramma neemt deel aan de NDS-raad, maar is geen lid. Hiermee borgen we een goede verbinding tussen de NDS-raad en de uitvoering van de NDS.

Meer weten?

Wil je meer achtergrondinformatie over de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) en de prioriteiten? Bekijk dan de volgende bronnen:

  • Overzichtspagina Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) – algemene toelichting en actuele ontwikkelingen.
  • Document: De Nederlandse Digitaliseringsstrategie (PDF) – met uitleg over de 6 prioriteiten en de gezamenlijke aanpak.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap