De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) treedt in werking op 1 januari 2026. Maar hoe staat het met de implementatie? De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voert een onderzoek uit naar de voortgang bij gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
Hoe deze vragenlijst organisaties helpt
Door de vragenlijst in te vullen:
- krijg je als organisatie inzicht in de eigen voortgang;
- kun je resultaten vergelijken met andere gemeenten en gemeenschappelijke regelingen;
- lever je input voor gerichte ondersteuning door de VNG;
- draag je bij aan het gezamenlijk oplossen van knelpunten.
Elke ambtenaar die zich bezighoudt met de Wmebv binnen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen kan de vragenlijst invullen. Denk aan een projectleider of coördinator Wmebv, manager (digitale) dienstverlening of informatiemanager. Vul de vragenlijst in via de website van Berenschot. Dit kan tot en met 17 oktober 2025 en duurt ongeveer een halfuur.
De resultaten worden gebruikt in de gesprekken met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). En als onderbouwing bij de voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer.
Wat houdt de Wmebv in?
Door de Wmebv wordt het voor bestuursorganen verplicht om formele berichten van burgers en bedrijven altijd elektronisch te kunnen ontvangen. Burgers en bedrijven krijgen hiermee het recht om officiële berichten digitaal aan de overheid te versturen. Meer informatie over deze wet vind je op onze pagina.