Nederland wordt steeds digitaler. We willen de kansen van digitalisering pakken en de regie van burgers en ondernemers versterken. Het contact tussen de overheid met burgers en ondernemers kan beter. Daarom gaan we het anders doen: slimmer – toegankelijker – persoonlijker.
We gaan het slimmer doen door:
- Innovatiebudget te introduceren om digitale dienstverlening te verbeteren.
- Te experimenteren met nieuwe technologieën en nieuwe partijen betrekken.
- Kleine marktpartijen te laten meedoen aan overheidsopdrachten.
- Een MijnOverheid voor Ondernemers te lanceren.
We maken het toegankelijker door:
- Lokale initiatieven te ondersteunen die mensen helpen om digitaal wegwijs te worden.
- Als overheid en bedrijfsleven samen op te trekken om digitaal mindervaardigen te ondersteunen.
- Digitaal mindervaardigen te betrekken bij de ontwikkeling van dienstverlening.
- In een veilige oefenomgeving dienstverlening door burgers en ondernemers te laten testen.
We maken het persoonlijker door:
- De dienstverlening te verbeteren aan de hand van acht levensgebeurtenissen.
- Burgers het recht te geven om aanvragen digitaal te doen.
- Burgers inzicht krijgen in wie waarom hun gegevens heeft ingezien.
- Burgers het recht krijgen om in MijnOverheid verkeerd ingevulde gegevens te corrigeren.
Zo maken we het contact van de overheid met burgers en ondernemers slimmer, toegankelijker en persoonlijker. Dat begint niet vandaag en stopt ook niet op een bepaald moment. Het is een constant proces. Zo maken we het contact met de overheid voor iedereen beter. Nederland DIGIbeter.