Voldoende I-professionals met actuele kennis en vaardigheden. Alle rijksambtenaren ontwikkelen de digitale kennis en vaardigheden die nodig zijn om hun werk goed uit te voeren.
Vraag en aanbod
De digitale technologische ontwikkelingen hebben enorme impact op maatschappij en overheid. Dat vraagt ook om meer I-kennis en -vaardigheden bij ambtenaren.
Het probleem in het kort: de vraag naar up-to-date I-kennis en -kunde neemt sneller toe dan de beschikbare I-kennis en -kunde.
Vraag
De vraag neemt toe om 3 redenen:
-
- meer beleid met I-implicaties
- toenemende vereisten I-dienstverlening
- hogere verwachtingen burgers en bedrijven
Aanbod
De beschikbare I-kennis en kunde staat onder druk door 4 factoren:
- vergrijzing
- schaarste op sommige expertisegebieden
- onvoldoende aandacht voor continue ontwikkeling op I-gebied
- te weinig I-kennis en -bewustzijn bij andere rijksprofessionals
Kiezen voor lange termijn
Managers kiezen nog te weinig voor de lange termijn, en grijpen vaak kortere-termijnoplossingen aan. Huren externen in plaats van te investeren in actuele kennis- en vaardigheden van hun (eigen) mede- werkers. Of nemen toch een senior aan, in plaats van starters en mediors te laten doorgroeien. Om die focus op de korte termijn te doorbreken, is een gevoel van urgentie nodig en meer sturing vanuit de ambtelijke top.
I-speerpunten
Keuzes binnen oplossingsrichtingen hangen samen met omvang en volwassenheidsniveau van rijksonderdelen op I-vakmanschap.
I-speerpunt 1 Randvoorwaarden: inzicht en monitoring
Gerichtere en succesvollere interventies met meer inzicht door monitoring.
- implementeren Kwaliteitsraamwerk IV (KWIV) bij alle rijksorganisaties
- monitoring en kennisdeling op in-, door- en uitstroom I-personeel en externe inhuur
- handreiking meerjarige I-personeelsplanning
I-speerpunt 2 Kennisontwikkeling
Continu investeren in kennis en kunde van I-professionals zodat ze altijd ‘bij’ zijn. Door:
- een compleet aanbod van I-leeractiviteiten op een toegankelijk digitaal platform
- aanbieden leerpaden voor I-professionals • samenwerken met het hoger onderwijs
- verkennen mogelijkheden voor Permanent Educatie Systeem
I-speerpunt 3 Instroom
Steeds inzetten op aantrekken nieuw I-personeel en hen vervolgens behouden.
- arbeidsmarktcommunicatie
- starters binden aan de organisatie
- alternatieven bieden voor externe inhuur; rijksbrede pools, samenwerking met hoger onderwijs
I-speerpunt 4 Mobiliteit voor behoud én deling van kennis bij de rijksoverheid
Kennisontwikkeling en -deling door (tijdelijk) van werkplek te wisselen. Daarmee ook doorgroeimogelijkheden bieden.
- mobiliteit stimuleren onder I-professionals
- ontwikkelen loopbaanpaden
I-speerpunt 5 Kennisontwikkeling niet-I-personeel
Ambtenaren met en zonder I-achtergrond leren elkaar beter begrijpen. Onze collega’s stimuleren om hun kennis over digitalisering te vergroten. Samen leren en leren van elkaar.
- de benodigde I-kennis, I-vaardigheden en/of I-competenties vaststellen; zowel de basisvaardigheden, vaardigheden per functiegroep als domeinspecifieke vaardigheden
- passend aanbod per functiegroep
- breder aanbod bij RADIO; zoals meer e-learning modules, en maatwerkopleidingen voor teams