De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een praktisch stappenplan ontwikkeld om gemeenten te helpen bij het opzetten van een eigen MijnOmgeving. In zo’n digitale omgeving kunnen inwoners makkelijk hun gegevens bekijken, aanvragen volgen en berichten ontvangen van de gemeente. Net zoals bij MijnOverheid of Mijn Belastingdienst.
Het stappenplan begeleidt gemeenten stap voor stap, van het 1e idee tot de technische uitvoering. Daarbij maken ze gebruik van zogenaamde MijnServices: digitale bouwstenen, zoals MijnZaken, MijnProfiel en notificaties. Deze onderdelen zijn samen met overheden en leveranciers ontwikkeld, getest met gebruikers en voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.
Voordelen voor inwoners en gemeenten
Uit onderzoek blijkt dat veel inwoners hun zaken het liefst online regelen. Bijvoorbeeld via een MijnOmgeving of de gemeentelijke website. Ook ontvangt 65 procent graag e-mails over de status van hun aanvraag. Als gemeenten hun inwoners goed informeren, neemt het aantal telefoontjes en e-mails af. Dat scheelt tijd.
Gemeenten die een MijnOmgeving willen opzetten, kunnen het stappenplan aanvragen via het aanmeldformulier. VNG geeft ook advies op maat en een kennismakingsgesprek om goed van start te gaan.