• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Hulpmiddel voor duidelijke overheids­communi­catie

Hulpmiddel voor duidelijke overheids­communi­catie

Informatiehuishouding 5 februari 2024

Voor ambtenaren kan het ingewikkeld zijn om stukken te schrijven die voldoen aan alle wet- en regelgeving. Daarom heeft Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) de quickstart ‘Schrijven voor openbaarheid’ ontwikkeld. Het is een handig hulpmiddel voor iedereen die bij de overheid werkt.

De quickstart is voor overheidsprofessionals die stukken schrijven die (mogelijk) openbaar worden gemaakt. In de quickstart staan handige tips en een aantal aandachtspunten. De belangrijkste thema’s zijn:

  • Eenduidigheid;
  • Duidelijkheid;
  • Toegankelijkheid;
  • Privacy;
  • Archivering.

Bekijk op de website Openoverheid.nl de verschillende versies van de quickstart.

Wet open overheid

Door de Wet open overheid (Woo) publiceert de (rijks)overheid meer informatie. Veel documenten moeten openbaar toegankelijk zijn of worden gemaakt. Daarom is het handig om daar al tijdens het schrijven van stukken (zoals beleidsnota’s, memo’s en rapporten) rekening mee te houden, oftewel Open by Design.

Meer schrijftips

Overheidsteksten moeten begrijpelijk zijn voor iedereen, ongeacht hun taalvaardigheid of achtergrond. Onderstaande hulpmiddelen dragen bij aan duidelijke communicatie.

  • Op www.open-overheid.nl worden ervaringen en verhalen van andere ambtenaren en rijksorganisaties verzameld.
  • De e-learning ‘schrijven voor openbaarheid’ laat concrete voorbeelden en dilemma’s zien rondom actieve openbaarmaking.
  • Ga met behulp van het kaartenspel ‘Actieve Openbaarmaking’ het gesprek aan met collega’s.
  • Op de website van Gebruiker Centraal staan diverse hulpmiddelen en handige tools.
  • De Handreiking: Actief openbaar maken doe je zo! helpt rijksorganisaties op weg bij het actief openbaar maken van overheidsinformatie.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap