Het rapport Staat van de Uitvoering 2024 concludeert dat er er 2 grote knelpunten bestaan binnen de dienstverlening van de overheid. Ten eerste is de wet- en regelgeving veel te complex. Dit maakt het voor burgers en bedrijven moeilijk om te begrijpen wat er van hen verwacht wordt. Ten tweede is er een gebrek aan goede uitwisseling van gegevens tussen verschillende overheidsorganisaties. Hierdoor wordt informatie tussen overheden niet goed gedeeld. De Staat van de Uitvoering verschijnt ieder jaar en onderzoekt hoe goed de publieke dienstverlening werkt en welke verbeteringen mogelijk zijn.
8 bouwstenen voor verbetering
Welke verbeteringen zijn er nodig zijn om de digitale dienstverlening van de overheid te verbeteren? In het rapport benoemen de onderzoekers 8 bouwstenen.
-
1 strategie van alle overheidslagen
Er moet een gezamenlijke strategie komen voor alle overheidslagen. In plaats van dat elke overheidsinstantie zijn eigen koers vaart, moeten ze samenwerken aan 1 gezamenlijk doel.
-
Robuuste IT-governance
Er is een krachtige coördinatie nodig, met heldere en stevige mandaten. En stel een minister voor digitale zaken aan.
-
Centraal dienstverleningsportaal
In Nederland heeft elke overheidsinstantie zijn eigen website en systemen. Creëer 1 digitale overheid waar burgers en bedrijven alle diensten kunnen vinden.
-
Sterkere digitale en data-infrastructuur
Maak gezamenlijke bindende afspraken rondom de digitale en data-infrastructuur. De basis ligt er met programma’s als de Generieke Data Infrastructuur, Common Ground en het Federatief Datastelsel. Maar het besluit om hierbij aan te sluiten wordt nu veelal overgelaten aan individuele overheidsorganisaties.
-
Centrale IT-regie
Overheidsinstellingen kunnen vaker dezelfde IT-systemen gebruiken. Dit leidt tot lagere kosten en betere oplossingen.
-
Slimmere samenwerking met de markt
De overheid moet slimmer samenwerken met marktpartijen. Dat wil zeggen dat leveranciers al vroeg betrokken worden om ideeën aan te dragen voor een aanbesteding in een open en transparant proces.
-
Deltaplan digitale transformatie
Er is een groot tekort aan IT-specialisten. De overheid moet een plan ontwikkelen om een aantrekkelijke werkgever te blijven voor hen.
-
Meer openheid naar burgers
Voor burgers moet het duidelijk zijn welke gegevens de overheid over hen heeft en hoe zij deze gebruikt. Ook moet er meer transparantie zijn over de algoritmes die de overheid inzet. Dit helpt om het vertrouwen in de overheid te vergroten.
Conclusie
Het rapport Staat van de Uitvoering 2024 laat zien dat er nog veel verbetering mogelijk is om de publieke dienstverlening in Nederland te verbeteren. Het is tijd voor een fundamentele verandering. Door de aanbevelingen uit het rapport op te volgen, kan de overheid de dienstverlening moderniseren en beter afstemmen op de behoeften van burgers en bedrijven.