• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Caribisch Nederland krijgt postcodes

Caribisch Nederland krijgt postcodes

Caribisch Nederland 29 april 2025

Bonaire, Sint Eustatius en Saba krijgen postcodes. Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) en PostNL hebben daarvoor het convenant gewijzigd. Dit is een 1e stap in een proces naar een gestandaardiseerde adressen- en gebouwenregistratie voor deze eilanden in Caribisch Nederland.

Op de BES-eilanden is er behoefte aan een betrouwbare adressenregistratie met postcodes. Dit verbetert namelijk de postbezorging en de digitale dienstverlening van de overheid. Daarom hebben de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en VRO laten onderzoeken hoe dit het beste kan worden aangepakt. Advies is om een gestandaardiseerde registratie op te zetten voor adressen en gebouwen. Denk aan de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), maar dan een lichtere vorm. Het opzetten van deze registratie zal ongeveer 2 jaar duren.

Postcodereeks

In 2024 is een internetconsultatie gehouden over welke ‘vorm’ de postcode moest krijgen. De keuze is toen gevallen op het systeem dat we in het Europese deel van Nederland gebruiken: 4 getallen gevolgd door 2 letters.

PostNL heeft daarom op verzoek van het ministerie van VRO een reeks postcodes gereserveerd voor gebruik op de BES-eilanden. Voor het reserveren van de postcodes is een wijziging van het postcode-convenant nodig. Deze is gepubliceerd in de Staatscourant, op Overheid.nl.

Invoering postcodes

Voor de invoering van postcodes is het nodig dat de adressen- en gebouwenregistratie is ingericht. In deze opgave werken de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de ministeries van VRO en BZK samen. In 2025 wordt gestart met het ontwerp van het register, dat naar verwachting 2 jaar ontwikkel- en implementatietijd kost. Op z’n vroegst zal het register eind 2026 in gebruik zijn.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap