In 2023 kregen 2 op de 3 Nederlanders van 15 jaar en ouder te maken met e-mails of andere berichten van online criminelen. 1 op de 10 werd daadwerkelijk slachtoffer van online oplichting. Dat zijn 1,4 miljoen Nederlanders. Om Nederlanders te wapenen tegen online oplichting start de rijksoverheid in de cybersecuritymaand oktober de campagne ‘Laat je niet interneppen’. Ook is er voor organisaties een kant-en-klare toolkit beschikbaar: help mee en verspreid de boodschap!
Laat je niet interneppen
De meerjarige campagne ‘Laat je niet interneppen’ is een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het doel is om Nederlanders te helpen online misleiding te herkennen en te voorkomen. De meest voorkomende technieken die criminelen gebruiken hebben een centrale plek in de campagne. Daardoor leer je valse berichten beter herkennen.
Hoe werkt online misleiding?
Criminelen doen zich via appjes, mails of andere berichten voor als bekenden of (officiële) instanties. De campagne roept op om te controleren wie de afzender is en bij twijfel het bericht weg te klikken. Dit is dan ook de boodschap: “Laat je niet interneppen. Controleer de afzender en bij twijfel klik weg!”
Bijdragen aan de campagne?
Hoe meer organisaties meedoen, hoe groter het bereik en de impact. Voor de campagne is een online toolkit beschikbaar met kant-en-klare campagnematerialen, kosteloos en rechtenvrij te gebruiken. Bekijk of download de toolkit via de website. Daar vind je ook meer informatie over de campagne.