De Rijksoverheid wil in het inkoopproces efficiënt en eenduidig digitaal samenwerken met leveranciers. Dit wordt bereikt door standaardisatie in het uitwisselen van digitale inkoopgegevens, zoals e-facturen en e-orders. De Basisorder Rijk is hierin de nieuwste ontwikkeling.
Efficiënt en eenduidig inkoopproces
De Basisorder Rijk is een specificatie van de gegevens die in een e-order van de Rijksoverheid staan. Hiermee krijgen organisaties van het Rijk en hun leveranciers duidelijkheid over hoe een e-order precies is opgebouwd. Hierdoor wordt de digitalisering vereenvoudigd en krijgen leveranciers zekerheid over de e-orderingprocessen van de Rijksoverheid.
Gebaseerd op open standaard
Alle verplichte en optionele datavelden die in een e-order van het Rijk moeten of kunnen staan, zijn in de Basisorder Rijk gespecificeerd. De Basisorder Rijk is gebaseerd op de internationale open standaard Peppol BIS. Het is ook mogelijk bijlagen mee te sturen. Informatie over de precieze opbouw van de Basisorder Rijk en aanvullende technische documentatie zijn te vinden in de Handreiking Basisorder Rijk.
Reeks basisdocumenten
De Basisorder Rijk is onderdeel van een geplande reeks basisdocumenten die meerdere berichttypen voor het rijksinkoopdomein beschrijven. Eerder werd al de Basisfactuur Rijk geïntroduceerd, die op vergelijkbare wijze de opbouw van e-facturen aan de Rijksoverheid specificeert.