De gemeente is voor veel mensen het eerste contact met een overheidsorganisatie. Het is daarom van belang dat de online dienstverlening van gemeenten in orde is. Gemeenten hebben de ambitie om intensiever samen te werken en producten en diensten te standaardiseren. Dit maakt het mogelijk om samen te investeren en sneller te innoveren waarmee risico’s worden verkleind.
Nieuws
Kijken als een klant? Maak een klantreis!
In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant.
Digitale volwassenheid gemeenten gestegen
De digitale volwassenheid van gemeenten is verder gestegen in 2018. Dit blijkt uit een onderzoek van VNG Realisatie. In het onderzoek stond het gemeentelijke aanbod aan inwoners en ondernemers centraal: kunnen zij deze producten al digitaal aanvragen?
Mysteryguest-onderzoek EZK: ‘Gemeenten verbeteren dienstverlening ondernemers’
Uit een mysteryguest-onderzoek van EZK bij 160 willekeurige gemeenten blijkt dat ondernemers sneller een beter antwoord krijgen bij vragen aan de eigen gemeente. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor verbetering in de lokale dienstverlening, vooral digitaal.
Verslag Ambassadeurs Digitale Overheid
In de eerste helft van 2017 hebben de Ambassadeurs Digitale Overheid in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties en bureau Digicommissaris een rondgang langs gemeenten gemaakt. In die rondgang hebben ze met gemeentebestuurders over de (digitale) dienstverlening aan hun inwoners en ondernemers gesproken.
Larissa Zegveld: ‘ Gemeenten maken volgende stap’
'Gemeenten zijn bezig met een volgende stap. Dat betekent dat voor een aantal onderwerpen gemeenten en KING afstappen van het het idee van één keer ontwikkelen en 388 keer bij gemeenten uitrollen. Sommige dingen kunnen beter samen worden ontwikkeld en aangeboden als een collectieve faciliteit'. Dat schrijft Larissa Zegveld, directeur KING, in haar blog op iBestuur.