• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› OnderwerpenDigitale inclusie

Digitale inclusie

We communiceren in Nederland steeds meer digitaal. Dat heeft een grote invloed op het leven van iedereen. Technologie kan ons land klaarmaken voor de toekomst. Het biedt kansen. Maar voor veel mensen gaan de ontwikkelingen erg snel. Daar moeten we rekening mee houden. De overheid gaat ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving. Ook de mensen die extra hulp nodig hebben.

Scholen gebruiken apps om ouders informatie te geven over hun kinderen. Bijvoorbeeld hoe laat ze hun kinderen kunnen ophalen. Mensen die geen smartphone hebben, missen die informatie.
Scholen gebruiken apps om ouders informatie te geven over hun kinderen. Bijvoorbeeld hoe laat ze hun kinderen kunnen ophalen. Mensen die geen smartphone hebben, missen die informatie.

Rond de 2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt. Ook op het werk zorgt digitalisering vaak voor problemen. Soms zorgt het ervoor dat mensen hun werk niet goed kunnen doen.

Er zijn twee plannen gemaakt: de ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie’ en de ‘Agenda Digitale Overheid: NL DIGIbeter’. Een belangrijk doel van deze plannen is: iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dit noemen we ‘digitale inclusie’.

De overheid wil voorkomen dat mensen worden buitengesloten. Daarvoor is het nodig dat digitale diensten veilig zijn en dat mensen dat weten. Zodat ze digitale diensten ook vertrouwen. De overheid moet digitale diensten beter laten aansluiten op de gebruiker. Daarom gaan we inspelen op wat mensen willen en wat ze nodig hebben.

Mensen met een handicap hebben hulpmiddelen nodig om een website te gebruiken. Bijvoorbeeld een brailleleesregel of een stem die de webpagina voorleest. Op veel websites van de overheid werkt dat niet.
Mensen met een handicap hebben hulpmiddelen nodig om een website te gebruiken. Bijvoorbeeld een brailleleesregel of een stem die de webpagina voorleest. Op veel websites van de overheid werkt dat niet.

Het verbeteren van digitale inclusie is een grote uitdaging. Het gaat tijd kosten en er moeten veel verschillende partijen gaan samenwerken. De verschillende plannen moeten elkaar versterken. Daarom zijn vier hoofddoelen bepaald:

1. Digitale diensten voor iedereen makkelijker maken

Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zelf kunnen communiceren met de overheid. Daarvoor is het nodig dat iedereen toegang heeft tot de overheid. En iedereen moet informatie van de overheid kunnen begrijpen.

De overheid moet duidelijk en zo simpel mogelijk communiceren. Hierbij willen we leren van mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Zij kunnen ons (de overheidsorganisaties) helpen om begrijpelijke taal te gebruiken. Met de Kamerbrief Digitale Inclusie geven we het voorbeeld. Taalambassadeurs hebben ons geholpen om onze plannen begrijpelijk op te schrijven.

Veel mensen hebben moeite met lezen en schrijven. Zij kunnen zelf het beste vertellen wat ze moeilijk vinden aan websites en apps. Die informatie gaan we gebruiken om onze diensten te verbeteren.
Veel mensen hebben moeite met lezen en schrijven. Zij kunnen zelf het beste vertellen wat ze moeilijk vinden aan websites en apps. Die informatie gaan we gebruiken om onze diensten te verbeteren.

Als we als overheid nieuwe wetten maken, gaan we ervoor zorgen dat het bruikbare wetten zijn. We testen of mensen echt iets hebben aan onze plannen. En we maken digitale diensten die zo makkelijk mogelijk te gebruiken zijn.

We zorgen voor goedwerkende websites en apps. Alle overheidsorganisaties moeten bestaande digitale diensten verplicht verbeteren. Als we een nieuwe website of app bouwen, zorgen we meteen dat die geschikt is voor iedereen.

Zelfs als we digitale diensten makkelijker maken, hebben sommige mensen extra hulp nodig. Die gaan we geven. Ook gaan we het familie en vrienden makkelijker maken om mensen te helpen.

Acties

Lees hier de acties om digitale diensten makkelijker te maken.

2. Mensen helpen om met digitalisering om te gaan

Omgaan met digitalisering is net zo belangrijk als lezen, schrijven en rekenen. Daarom doet de overheid nu al veel om mensen erbij te helpen. Maar het is niet genoeg. Daarom gaan we nog meer hulp geven.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor de digitale overheid. Het ministerie gaat meer samenwerken met andere overheidsorganisaties. Bijvoorbeeld met ministeries die werken aan sociale zaken en aan onderwijs. En ook met gemeenten, want zij hebben direct contact met de mensen die extra hulp nodig hebben.

Veel organisaties helpen mensen met lezen, schrijven en omgaan met digitalisering. Bijvoorbeeld de bibliotheek en Stichting Lezen en Schrijven. Die organisaties lukt het nog niet om iedereen te bereiken. Daarom gaan we verder onderzoeken waarom iemand wel of niet meedoet met digitalisering.

Er zijn al veel mensen die anderen willen helpen met taal en digitalisering. We gaan dit netwerk van ondersteuning vergroten en versterken. Zo kunnen we nog meer gebruikmaken van de kennis en ervaring die er al is.

Er wordt al veel gedaan voor mensen die moeite hebben met digitalisering. Maar de uitdagingen bij digitalisering zijn heel verschillend. Om iedereen te kunnen helpen, moet heel de samenleving zijn best doen.
Er wordt al veel gedaan voor mensen die moeite hebben met digitalisering. Maar de uitdagingen bij digitalisering zijn heel verschillend. Om iedereen te kunnen helpen, moet heel de samenleving zijn best doen.

Om meer mensen te kunnen bereiken, moeten we soms ook nieuwe dingen uitproberen. Bijvoorbeeld een nieuw soort project, of een nieuwe manier van samenwerken. Zo leren we welke aanpak goed werkt.

Acties

Lees hier de acties om mensen te helpen met digitalisering om te gaan.

3. Uitleggen wat de gevolgen van digitalisering zijn

In onze samenleving kunnen we niet zonder technologie. Het is belangrijk dat iedereen dat begrijpt. En dat iedereen weet wat de gevolgen zijn. De overheid moet daar haar best voor doen, en mensen moeten dat zelf ook.

Wil je snappen wat de invloed van technologie is, dan moet je er eerst mee werken. Als mensen zelf kennis en ervaring opdoen, krijgen ze meer vertrouwen in digitalisering. Met deze kennis en eigen ervaringen kunnen ze meedoen met discussies over digitalisering. Mensen kunnen dan ook beter voor hun rechten opkomen.

Digitalisering geeft kansen, maar ook risico’s. Mensen moeten daarom blijven leren over digitalisering. Niet alleen op scholen, maar ook op andere plekken. De uitdagingen van digitalisering kunnen erg verschillend zijn.

Smartphones zijn handig, maar er zijn ook risico's. Sommige mensen kunnen er moeilijk mee omgaan. Andere mensen zijn er heel handig mee, maar denken niet zo goed na over wat ze delen op het internet.
Smartphones zijn handig, maar er zijn ook risico’s. Sommige mensen kunnen er moeilijk mee omgaan. Andere mensen zijn er heel handig mee, maar denken niet zo goed na over wat ze delen op het internet.

De overheid gaat meer informatie geven over digitalisering en uitleggen wat de gevolgen zijn. Daardoor kunnen mensen zelf meedenken over de rol van digitalisering in hun leven. We gaan hulp die er al is verbeteren en uitbreiden.

Om dit goed te kunnen doen, moeten we weten welke problemen mensen hebben met digitalisering. Bijvoorbeeld door te vragen wat zij vinden van de websites van de overheid. En of zij vertrouwen hebben in het internet. Maar ook of ze zich daar veilig voelen. Daar gaan we nog meer onderzoek naar doen.

Acties

Lees hier de acties om uit te leggen wat de gevolgen van digitalisering zijn.

4. Samenwerken met bedrijven en andere organisaties

Bedrijven, wetenschappers en andere organisaties weten ook veel over digitalisering. Daar wil de overheid gebruik van maken. Samen kunnen we creatieve manieren bedenken om mensen te helpen bij digitalisering.

Ook andere landen helpen mensen om met digitalisering om te gaan. We kunnen in Nederland leren van het buitenland. Zo komen we op andere ideeën om meer mensen te bereiken. En om ze beter te helpen bij het omgaan met digitalisering.

Sinds de zomer denken verschillende organisaties in een netwerk samen na over digitalisering. Dit netwerk heet de ‘Alliantie digivaardig Nederland’. We gaan dit netwerk vergroten en slimmer gebruiken. Zo willen we in Nederland nog meer kennis en ervaring met elkaar delen.

In een digitale samenleving moeten overheden, bedrijven en andere organisaties samenwerken. Zo weten ze waar ze mee bezig zijn en kunnen ze elkaar helpen. Samen kunnen ze het dan makkelijker maken voor de burger.
In een digitale samenleving moeten overheden, bedrijven en andere organisaties samenwerken. Zo weten ze waar ze mee bezig zijn en kunnen ze elkaar helpen. Samen kunnen ze het dan makkelijker maken voor de burger.

Acties

Lees hier de acties om meer samen te werken.

Actueel

Nieuwe gidsen voor digitale inclusie

Digitale inclusie

Gepubliceerd op 9 januari 2023

De VNG heeft 2 handreikingen gepubliceerd. Met deze aandachtspunten en tips kunnen gemeenten hun digitale toegankelijkheid en communicatie verbeteren.

man achter computerscherm

Welke artikelen op digitaleoverheid.nl moet je gelezen hebben?

Digitale overheid

Gepubliceerd op 27 december 2022

De redactie van digitaleoverheid.nl interviewt regelmatig experts over digitaliseringsvraagstukken. Welke artikelen werden in 2022 het best gelezen?

Link naar Welke artikelen op digitaleoverheid.nl moet je gelezen hebben?

Van Huffelen: “Samen in actie voor digitale inclusie”

Werkagenda

Gepubliceerd op 2 december 2022

Staatssecretaris Alexandra van Huffelen heeft het manifest 'Samen dichten we de digitale kloof’ getekend. "Voor een samenleving waarin iedereen digitaal mee kan doen.”

Staatssecretaris Van Huffelen ontvangt een het manifest, en toont deze met het publiek achter haar. Op het manifest 'samen dichten we de digitale kloos' staan 5 handtekeningen.

Nieuws en achtergrond

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English