• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Digitale inclusie›Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal: de kenniscommunity voor online dienstverlening

Beeldmerk van Gebruiker CentraalGebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening en communicatie van de overheid. Via evenementen, instrumenten, blogs en via social media (Twitter en LinkedIn) delen ze die kennis, om de professionals te ondersteunen in het centraal stellen van de eindgebruiker.

Gebruiker Centraal is onafhankelijk, non-profit en wordt voor het grootste deel gefinancierd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deelnemers van de community komen uit de gehele publieke sector en uit de marktsector. Het netwerk is in 2014 van start gegaan.

Actieteam

Gebruiker Centraal werkt samen met een actieteam dat bestaat uit professionals die direct voor de overheid werken. Het actieteam heeft bijgedragen aan de bepaling van de koers van Gebruiker Centraal tijdens de opstartfase van de community. De actieteamleden zijn de ook mede de ogen en oren van de community als het gaat om aandragen van interessante onderwerpen, waar behoefte aan is om de digitale dienstverlening van de overheid te verbeteren. Bekijk alle leden van het actieteam

Ontwerpprincipes en Manifest Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal wil een gebruiksvriendelijke online overheid, voor iedereen. Om dienstverlening te verbeteren, drempels te verlagen, kosten te verlagen en fouten te vermijden. De ontwerpprincipes van Gebruiker Centraal helpen je bij het ontwikkelen van betere online dienstverlening. Deze ontwerpprincipes zijn de basis voor het Manifest Gebruiker Centraal.

Instrumenten en actuele onderwerpen

Gebruiker Centraal heeft verschillende instrumenten, die je als professional kunt gebruiken bij het verbeteren van je (online) dienstverlening. Zoals bijvoorbeeld de Kennisbank Beeldtaal, met voorbeelden van beeldbrieven die je als gemeenten kunt gebruiken als leidraad voor je eigen brieven. Of de Toolkit Inclusie, die je helpt bij het inclusief ontwerpen. En het Expertpanel Gebruikvriendelijkheid, dat je kunt inschakelen als je een stukje online dienstverlening wil laten reviewen door experts op gebied van gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en begrijpelijke taal.

Optimaal Digitaal spel en tips

Eén van de meestgebruikte instrumenten van Gebruiker Centraal is Optimaal Digitaal. Optimaal Digitaal is een digitaal platform voor professionals binnen de overheid die werken aan het verbeteren van (digitale) dienstverlening. Het platform biedt tips in de vorm van digitale Tipkaarten. De tips zijn gebaseerd op ervaring en kennis van collega’s, van bedrijven en op onderzoek. Op basis van deze tips is ook het Optimaal Digitaal spel ontstaan. Dit spel is er als bordspel en als digitaal Optimaal Digitaal spel.

Webinars

Daarnaast organiseren we ook regelmatig webinars over onderwerpen zoals digitale toegankelijkheid, webanalytics en de Direct Duidelijk Tour.

Meedoen?

Op de community van Gebruiker Centraal wordt online kennis gedeeld en worden de activiteiten van de community aangekondigd.

Meld je aan voor de nieuwsbrief via deze site. We houden je dan op de hoogte van ontwikkelingen en nieuws over online dienstverlening binnen de overheid.

Volg Gebruiker Centraal op Twitter via @GebrCentraal en op LinkedIn.

Meld je aan om bij te dragen aan het netwerk via info@gebruikercentraal.nl.

Meer informatie over Gebruiker Centraal

  • Aanmelden voor nieuwsbrief Gebruiker Centraal
  • Website Gebruiker Centraal
  • Ontwerpprincipes
  • Manifest van Gebruiker Centraal

Instrumenten van Gebruiker Centraal

  • Direct Duidelijk Tour
  • Design thinking bij de overheid
  • Expertpanel Gebruiksvriendelijkheid
  • Kennisbank Beeldtaal
  • LiNT
  • NL Design System
  • Optimaal Digitaal
  • Schrijfwijzer voor direct duidelijke communiceren
  • Toolkit Inclusie
  • Toetsingskader Inclusie
  • Volwassenheidsscan

Kenniscommunities

  • Kenniscommunity Inclusieve dienstverlening

Uitgelicht

  • MOOC Digitalisering doet ertoe - Inzicht #3: Leren van platformen

Gebruiker Centraal

4 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English