Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening en communicatie van de overheid. Via evenementen, instrumenten, blogs en via social media (Twitter en LinkedIn) delen ze die kennis, om de professionals te ondersteunen in het centraal stellen van de eindgebruiker.
Gebruiker Centraal is onafhankelijk, non-profit en wordt voor het grootste deel gefinancierd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deelnemers van de community komen uit de gehele publieke sector en uit de marktsector. Het netwerk is in 2014 van start gegaan.
Actieteam
Gebruiker Centraal werkt samen met een actieteam dat bestaat uit professionals die direct voor de overheid werken. Het actieteam heeft bijgedragen aan de bepaling van de koers van Gebruiker Centraal tijdens de opstartfase van de community. De actieteamleden zijn de ook mede de ogen en oren van de community als het gaat om aandragen van interessante onderwerpen, waar behoefte aan is om de digitale dienstverlening van de overheid te verbeteren. Bekijk alle leden van het actieteam
Ontwerpprincipes en Manifest Gebruiker Centraal
Gebruiker Centraal wil een gebruiksvriendelijke online overheid, voor iedereen. Om dienstverlening te verbeteren, drempels te verlagen, kosten te verlagen en fouten te vermijden. De ontwerpprincipes van Gebruiker Centraal helpen je bij het ontwikkelen van betere online dienstverlening. Deze ontwerpprincipes zijn de basis voor het Manifest Gebruiker Centraal.
Instrumenten en actuele onderwerpen
Gebruiker Centraal heeft verschillende instrumenten, die je als professional kunt gebruiken bij het verbeteren van je (online) dienstverlening. Zoals bijvoorbeeld de Kennisbank Beeldtaal, met voorbeelden van beeldbrieven die je als gemeenten kunt gebruiken als leidraad voor je eigen brieven. Of de Toolkit Inclusie, die je helpt bij het inclusief ontwerpen. En het Expertpanel Gebruikvriendelijkheid, dat je kunt inschakelen als je een stukje online dienstverlening wil laten reviewen door experts op gebied van gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en begrijpelijke taal.
Optimaal Digitaal spel en tips
Eén van de meestgebruikte instrumenten van Gebruiker Centraal is Optimaal Digitaal. Optimaal Digitaal is een digitaal platform voor professionals binnen de overheid die werken aan het verbeteren van (digitale) dienstverlening. Het platform biedt tips in de vorm van digitale Tipkaarten. De tips zijn gebaseerd op ervaring en kennis van collega’s, van bedrijven en op onderzoek. Op basis van deze tips is ook het Optimaal Digitaal spel ontstaan. Dit spel is er als bordspel en als digitaal Optimaal Digitaal spel.
Webinars
Daarnaast organiseren we ook regelmatig webinars over onderwerpen zoals digitale toegankelijkheid, webanalytics en de Direct Duidelijk Tour.
Meedoen?
Op de community van Gebruiker Centraal wordt online kennis gedeeld en worden de activiteiten van de community aangekondigd.
Meld je aan voor de nieuwsbrief via deze site. We houden je dan op de hoogte van ontwikkelingen en nieuws over online dienstverlening binnen de overheid.
Volg Gebruiker Centraal op Twitter via @GebrCentraal en op LinkedIn.
Meld je aan om bij te dragen aan het netwerk via info@gebruikercentraal.nl.