Op dit moment zijn nog niet alle gemeentelijke websites en apps toegankelijk. Het Aanjaagteam digitale toegankelijkheid van de VNG werkt hard om dit te verbeteren. Yousuf Yousufi: “Dit is echt belangrijk, ongeveer een kwart van de inwoners heeft een vorm van een beperking.”
Yousufi: “Het Aanjaagteam digitale toegankelijkheid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is in 2021 opgericht, ik ben sinds het begin betrokken als ambassadeur. In deze rol voer ik gesprekken met burgemeesters, wethouders, bestuurders en directeuren van gemeenschappelijke regelingen over toegankelijkheid. Ik merk een groeiende vraag naar kennis over hoe je de hele organisatie kunt betrekken bij dit onderwerp. Inmiddels is het tot mensen doorgedrongen dat je niet zomaar een pdf-document kan plaatsen dat niet toegankelijk is. De volgende stap is hun eigen informatiekanaal verbeteren. Denk aan raadsvergaderingen ondertitelen en voorleesfuncties op de website integreren.”
Netwerken
Benadert het Aanjaagteam gemeenten of komen zij naar het team toe voor hulp? Yousufi: “Het is een wisselwerking. Mensen weten ons te vinden, daarnaast leggen we contact met gemeentelijke bestuurders via hun secretariaat. Ook zijn we aanwezig op evenementen, zoals het VNG Congres en het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid om onze kennis te delen en het onderwerp onder de aandacht te brengen. In het begin moesten we vooral uitleggen wat er gedaan moest worden. Nu gaat het meer over hoe ze het moeten aanpakken. In eerste instantie ging het vooral om de hoofdwebsite toegankelijk te maken. Inmiddels gaat het ook over de subpagina’s en de mobiele apps.”
VNG forum: een levendige community
Welke hulpmiddelen zet het Aanjaagteam in? Ambassadeur Yousufi: “We delen informatie via gratis webinars en kennissessies. De meest gestelde vraag gaat toch wel over het toegankelijk maken van pdf’s. Op het VNG-forum is ook veel informatie te vinden, het is een levendige community met 3000 leden. Het forum helpt gemeenten om goede voorbeelden en plannen van aanpak te delen, voordat ze zelf beginnen. Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Verder haalt ons Aanjaagteam waardevolle informatie uit het Dashboard DigiToegankelijk. We gebruiken dat om gesprekken met bestuurders voor te bereiden en sturen ze een overzicht van waar de organisatie staat qua toegankelijkheidsverklaring. Dit helpt bestuurders om te zien waar ze verbeteringen kunnen aanbrengen en hoe ze zich verhouden tot andere gemeenten.”
Betrek leveranciers en ervaringsdeskundigen
Softwareleveranciers van gemeenten spelen een grote rol bij de digitale toegankelijk. Yousufi legt uit: We hebben een leveranciersmanager die nauw samenwerkt met leveranciers om hen te informeren over wat er nodig is en waarom het belangrijk is. Dit helpt hen bij het ontwikkelen van toegankelijke applicaties en systemen. Daarbij gebruiken we feedback van gemeenten om leveranciers te laten zien wat goed gaat en wat beter kan. Ik vind het belangrijk dat we bij elk bezoek van het Aanjaagteam kijken wat we precies verbeteren voor de inwoners. Daarom ben ik blij dat steeds meer ervaringsdeskundigen actief met ons meedenken. Bijvoorbeeld Marcel Oosterveer, hij is burgemeester van Waalre, slechtziend en ook een van onze ambassadeurs. Door het betrekken van ervaringsdeskundigen bij de gesprekken met leveranciers zorg je voor meer bewustwording en concrete verbeteringen.”
Blijf toegankelijkheid op de agenda zetten
Het Aanjaagteam merkt dat digitale toegankelijkheid steeds meer aandacht krijgt, maar wijst erop dat die focus moet blijven. Yousufi: “Er zijn 3 redenen waarom digitale toegankelijkheid bij iedereen hoog op de agenda moet staan. Ten eerste is het wettelijk verplicht volgens de Wet digitale overheid. De 2de reden: het zorgt voor betere en goedkopere dienstverlening. Inwoners die digitaal toegang hebben, gebruiken minder vaak de duurdere kanalen, zoals telefonie of baliedienstverlening. En tot slot komt er straks centraal toezicht. Dus zorg dat er genoeg financiële middelen zijn om alles op orde te krijgen Tot die tijd is de gemeenteraad natuurlijk verantwoordelijk.”
Leer van elkaar
Yousufi moedigt overheidsorganisaties aan mooie voorbeelden te delen van hoe zij toegankelijkheid aanpakken. “Er zijn gemeenten die het erg goed doen en andere overheidsorganisaties kunnen daarvan leren. Waterschappen, provincies en ministeries hebben ook succesverhalen; die zou ik graag willen horen. Ik denk dat het bundelen van de krachten en het delen van goede voorbeelden essentieel is om de overheidsdienstverlening voor alle inwoners te verbeteren.”
Heb jij een programma of voorbeeld dat je met het Aanjaagteam wil delen? Laat van je horen. Ook voor vragen of advies over het ontwikkelen van een lokale aanpak kun je de ambassadeurs benaderen via DigitaleToegankelijkheid@vng.nl.
Gelijk aan de slag? De VNG toolkit helpt je op weg. Naar de toolkit.