• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Achtergrond›Minder risico’s in de binnenvaart: zo werkt het ID-lab

Minder risico’s in de binnenvaart: zo werkt het ID-lab

Achtergrond 18 maart 2019

Tony Liebregts, hoofd ID-lab, Dirk Jan Oostwoud Wijdenes, GIS-specialist

Tony Liebregts en Dirk Jan Oostwoud Wijdenes

Het innovatie- en datalab (ID-lab) heeft inmiddels een vaste positie in de nieuwe organisatie van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Data scientists van het ID-lab helpen de ILT om het datagedreven toezicht te versterken en pakken de maatschappelijke uitdagingen aan waarmee de organisatie wordt geconfronteerd. Hun benadering is zowel vraaggericht als datagestuurd. Oftewel: de data-experts behandelen vragen van de business en zoeken ook op eigen initiatief naar patronen. Tony Liebregts, hoofd ID-lab, en Dirk Jan Oostwoud Wijdenes, GIS-specialist, geven een toelichting.

2021: meer maatschappelijke impact

De ILT heeft enkele jaren geleden een koerswijziging ingezet, onder de naam Koers ILT 2021. De ambitie: meer maatschappelijke impact en een risico- en informatiegestuurde werkwijze. Die werkwijze moet ervoor zorgen dat de ILT haar mensen en middelen kan inzetten waar de risico’s voor publieke belangen het grootst zijn.
Begin 2017 kreeg Tony de opdracht van het directieteam om de analysefunctie van de ILT te versterken. Tony: “Als voorloper op de aanstaande verandering wilde de directie een centraal team formeren, dat alvast begon met het genereren van informatie uit data om zo sturing te geven aan de organisatie.”

Data-analisten uit de bestaande organisatie werden samengebracht en er werden nieuwe mensen aangenomen. Zo ontstond een team van dertien medewerkers, met expertise op het gebied van machine learning, textmining, geografische informatiesystemen, remote sensing en gedragswetenschap. Tony: “Ons doel is innoveren, experimenteren met data, nieuwe toepassingen vinden en producten maken voor de organisatie waarmee we op een andere manier naar de wereld kijken.”

Werken vanuit de vraag

Het ID-lab benadert het werk vanuit twee invalshoeken. De eerste is vraaggericht. Dirk Jan: “We hebben regelmatig brainstormsessies met inspecteurs en vragen naar de problemen waarmee zij te maken hebben. Ze benoemen natuurlijk ook zelf vraagstukken. We analyseren het probleem zorgvuldig, komen tot de kern. Vervolgens onderzoeken we welke gegevens beschikbaar zijn, welke data we eventueel kunnen toevoegen en wat we voor hen kunnen betekenen.” Hij beschrijft een voorbeeld van de vraaggerichte invalshoek. Het ID-lab kreeg een verzoek van het Analysebureau Luchtvaartongevallen (ABL) van de ILT. Het ABL registreert en analyseert de verplichte meldingen van voorvallen in de Nederlandse burgerluchtvaart. De vraag was: zijn er patronen in de voorvallen die wij over het hoofd zien? Dirk Jan: “De meldingen zijn er in allerlei vormen: pdf-rapporten, websites en andere stukken tekst, in verschillende talen, ingevoerd door verschillende maatschappijen. We hebben textmining toegepast op die meldingen. Op basis daarvan brachten we de hotspots van meldingen op Schiphol in kaart. We ontdekten dat er een locatie was op Schiphol, waarvandaan veel meldingen over bijna-ongevallen kwamen. Een waardevolle bevinding.”

”We opereren binnen de marges van de privacyregels en we anonimiseren zoveel mogelijk.”

Werken vanuit de data

De tweede benadering start vanuit de data. Tony: “Dan beginnen we niet met een vraag, maar met een dataset. Een data scientist bestudeert de data en gaat op zoek naar patronen. Hieruit volgen verwonderpunten die hij bespreekt met de inspecteur. Sommige van die punten leiden tot nieuwe inzichten.” Bij deze datagestuurde invalshoek experimenteert het ID-lab met onder meer de mogelijkheden van remote sensing. “Zo ontdekten wij bijvoorbeeld dat een inspecteur voor bodemtoezicht satelliet- en radarbeelden kan gebruiken om te zien wat er in het verleden op een bouwlocatie heeft plaatsgevonden.”

Bij het experimenteren met data uit verschillende bronnen kan sprake zijn van privacygevoeligheid. Vooral als het om eenmanszaken gaat. Tony: “Daar zijn we alert op. We opereren nadrukkelijk binnen de marges van de privacyregels en we anonimiseren zoveel mogelijk bij presentaties en publicaties.”

“De eerste uitkomsten zijn nog niet perfect, maar wel zeer bemoedigend.”

Risicogestuurd toezicht op de binnenvaart

Dirk Jan vertelt over de stappen die het ID-lab heeft gezet op het gebied van risicogestuurd toezicht op de binnenvaart. “Er leefde een vraag op de werkvloer. Inspecteurs werken met een lijstje met het aantal te inspecteren schepen en besluiten dan zelf welke ze nemen. Kunnen we de inspecteurs helpen bij die keuze? Als je vermoedt welk schip niet voldoet aan een wet of norm, dan kun je dat schip eruit pikken.” Binnen de ILT worden alle inspectieresultaten in het systeem Holmes opgeslagen. Deze informatie is niet direct geschikt voor analyse, maar toch is het ID-lab ermee aan de slag gegaan. “We beschikken over een paar jaar inspectieresultaten voor de binnenvaart. We kunnen precies zien welke schepen bepaalde overtredingen hebben begaan. Die gegevens combineren we met informatie over de grootte, de vracht, de eigenaar, de leeftijd, de diepgang van het schip en meer van dergelijke gegevens. Het resultaat? Een profiel van schepen met een hoog risico.”

“De eerste uitkomsten zijn nog niet perfect, maar zijn wel zeer bemoedigend en bieden perspectief voor de toekomst”, concludeert Dirk Jan. “We willen hiermee verder en bekijken of we het model kunnen verbeteren. Daarvoor betrekken we meer data en proberen we andere analysetechnieken.”

Voor de datanerds

Deze binnenvaartcasus is een vorm van supervised learning. Het ID-lab paste verschillende modellen toe op de dataset, waaronder random forest en support vector machines. De laatste leverde, gelet op de Area Under The Curve (AUC), de beste voorspellingen op.
Het ID-lab werkt met name met Python en R.

Tips van Tony en Dirk Jan:

  1. Doe data experimenten altijd in samenspraak met de business, in ons geval met de inspecteurs. Zij zijn de materiedeskundigen.
  2. Trek zelf geen conclusies, maar deel je verwonderpunten.
  3. Just do it. Begin. Anders komt het niet van de grond. Als je alles wilt dichtregelen, kom je niet van de kant af.
  4. Wij streven naar een zekere mate van vrijheid bij de keuze voor wat we doen en hoe we dit doen. Je moet je altijd kunnen afvragen: wat is hier aan de hand? Als je een specifieke vraag krijgt, beperkt dit je focus. Als je meer onbevangen naar een probleem kijkt, zie je misschien dingen die ook belangrijk zijn.

Over de ILT

De ILT is de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ruim 1.100 medewerkers werken dagelijks aan veiligheid, zekerheid en vertrouwen in transport, infrastructuur, milieu en wonen.

Fotografie: Studio Oostrum

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap