• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Achtergrond›Kijken als een klant? Maak een klantreis!

Kijken als een klant? Maak een klantreis!

Overheidsbrede dienstverlening 8 februari 2019

Gemeenten streven naar een uitstekende relatie met de inwoners en de lokale en regionale ondernemers. Ze bieden hun diensten steeds meer langs digitale weg aan. Digitale dienstverlening is steeds meer de norm, maar kan het fysieke contact niet helemaal vervangen, wel ondersteunen. De processen moeten wel aansluiten op de behoefte van de klant (inwoner en/of ondernemer).

Kijken als een klant #2

In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant. Bijvoorbeeld door te werken met serviceformules, klantreizen in kaart brengen en (veel meer) te meten wat er gebeurt op je website. Echt luisteren naar de wensen van inwoners en ondernemers, daar gaat het om bij klantgedreven dienstverlening. De mensen die in dit boekje aan het woord komen, vertellen u hoe zij daar – met hart & ziel – aan werken.

Quote LinkedIn: “In Heerenveen en Vught werken we samen met de inwoners om de website toegankelijk te krijgen en te houden. Lees meer hierover in het VNG-boekje ‘Kijken als een klant’.”

Klantgedreven dienstverlening

Gemeenten zijn de meest nabije overheid en inwoners en ondernemers mogen erop vertrouwen dat uitkeringen op tijd worden betaald, lantaarnpalen het doen, de vuilnis wordt opgehaald, verkiezingen betrouwbaar zijn. Tegelijk verwachten inwoners en ondernemers meer: zij verwachten niet alleen goede dienstverlening, maar zij hebben ook verwachtingen van de manier waarop gemeenten deze diensten leveren. Een betere en snellere dienstverlening, meer transparantie, meer eigen regie van de burgers, een beter begrip en betere informatie.

Kennisbank Klantreizen

Dit boekje is een vervolg van het VNG-boekje ‘Kijken als een klant #1’

VNG Realisatie heeft ook een Kennisbank Klantreizen op hun website. In deze kennisbank vindt u een verzameling inspiratiebronnen voor uw gemeentelijke klantreis. Naast publicaties over klantgerichte dienstverlening en succesvolle projecten van gemeenten, vindt u voorbeelden van klantreizen die andere gemeenten eerder hebben doorlopen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap