• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Resultaten onderzoek ‘Werken met overheidsinformatie’

Resultaten onderzoek ‘Werken met overheidsinformatie’

Informatiehuishouding 12 januari 2024

Hoe ga jij om met overheidsinformatie? Deze vraag stond centraal in het onderzoek ‘Werken met overheidsinformatie: jouw rol in een betrouwbare overheid’. Dit onderzoek is uitgevoerd door ICTU in opdracht van het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI). Eerste conclusie: we gaan de goede kant op.

Een aantal resultaten

In totaal deden 1.014 rijksmedewerkers mee aan het onderzoek. Dit zijn een aantal resultaten:

  • Rijksmedewerkers zijn zich bewust van het belang om overheidsinformatie goed te bewaren. Ook denken ze meer na over wat er zou gebeuren als overheidsinformatie zoekraakt.
  • Meer rijksmedewerkers geven aan hun werkwijze te hebben gewijzigd en dat ze vaker overheidsinformatie openbaar maken. De aandacht vanuit de verschillende rijksprogramma’s, werkgevers, landelijke media en politiek hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld.
  • De noodzaak van het duidelijk opslaan van overheidsinformatie lijkt bekend. Het merendeel (83%) heeft het idee dat ze documenten op een duidelijke manier opslaan en 77% maakt gebruik van een bepaalde logica of systematiek.

Nog winst te behalen

Het werken met overheidsinformatie gaat de goede kant op, maar er valt nog winst te behalen. Bijvoorbeeld bij het goed opslaan en delen van overheidsinformatie. 6 op de 10 is gemiddeld langer dan 15 minuten aan het zoeken naar de juiste informatie.

Ook kan de kennis over omgaan met overheidsinformatie verbeterd worden. Rijksmedewerkers staan open voor verbetering. Zij geven bijvoorbeeld aan dat ze een cursus of opleiding willen volgen en dat ze meer willen leren over het goed bewaren van overheidsinformatie.

Gerelateerde links

  • Meer informatie en het rapport vind je op de website van RDDI
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap