• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Testen met Wmebv-formulieren: de eerste lessen

Testen met Wmebv-formulieren: de eerste lessen

Digitale toegankelijkheid 13 december 2023

Het NL Design System kernteam heeft samen met de VNG gewerkt aan generieke formulieren in het kader van de inwerkingtreding van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wembv). Vorige maand zijn ze getest met gebruikers bij Stichting Accessibility in Utrecht en de eerste resultaten zijn inmiddels bekend.

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wembv) treedt volgend jaar in werking en geeft burgers en bedrijven het recht overheidszaken digitaal te regelen. Veel organisaties zijn hierdoor met hun formulieren bezig.

Gebruikerstest

In de test van NL Design System was het doel contact te zoeken met de gemeente over de status van een aanvraag van een bijstandsuitkering. Je hebt nog geen nieuws ontvangen en je wil meer weten over de stand van zaken. Er waren 2 scenario’s: met en zonder DigiD.

Er deden participanten met uiteenlopende beperkingen (waaronder visueel, fysiek en cognitief) mee aan deze test. In een kantoorsituatie hebben ze op een laptop beide testscenario’s uitgebreid doorlopen.

Eerste lessen

Gebruikerstesten zijn altijd ontzettend leerzaam. De ene gebruiker is de ander niet, en er is veel verschil tussen hoe mensen hun computers willen en kunnen gebruiken. Dat bleek ook nu weer.

6 punten die opvielen:

  • Iedereen gaf aan liever te bellen met de vraag dan een formulier in te vullen.
  • De participanten waren vaak wel bekend met DigiD, maar waren er ook huiverig voor.
  • Taalgebruik was vaak een barrière, uitdrukkingen als “melding openbare ruimte” leidden tot verwarring.
  • De foutmeldingen werden heel goed begrepen.
  • Meerdere participanten zeiden liever een telefoon of tablet te gebruiken dan een laptop.
  • De snelheid waarmee participanten door een formulier gingen verschilde enorm. Ook op de duur van de test (5 minuten) die op de eerste pagina werd aangekondigd, werd verschillend gereageerd (van “wat lang!“ tot “wat kort!”).

Vervolg

Je kunt zelf wel denken hoe iets zal werken, maar in de praktijk is dat toch altijd weer anders. Daarom zijn gebruikerstesten heel waardevol.  De bevindingen zullen in het vervolg worden toegepast en ze zullen ook worden gepubliceerd op gebruikersonderzoeken.nl. Alleen door gebruikersonderzoek te herhalen kun je aannames valideren, dus op termijn vinden nieuwe testen plaats.

Gerelateerde links

  • Digitale toegankelijkheid
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap