• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Campagne voor betere digitale vaardigheden

Campagne voor betere digitale vaardigheden

Digitale inclusie 21 september 2023

man staat uitleg te geven aan iemand achter een laptop in een bibliotheek

Op 28 september start de Rijksoverheid met de campagne ‘Doe meer met Taal’. Het doel is om mensen aan te moedigen hun taal-, reken- en digitale vaardigheden te verbeteren. Met tv-spotjes, radiospots, reclameborden en online advertenties informeert de Rijksoverheid mensen over het gratis lesaanbod. Via doemeermettaal.nl kunnen mensen thuis gratis online oefenen of zich opgeven voor een cursus in de buurt.

Persoonlijke leerwens

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak kunnen zij mede daardoor niet goed omgaan met een computer of een mobiele telefoon. Deze campagne richt zich op mensen met Nederlands als moedertaal, in de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar. De persoonlijke leerwens staat centraal. Zo zijn alledaagse situaties te zien, waarin betere basisvaardigheden goed van pas komen. Denk aan mailen voor je werk, een tikkie aanmaken, formulieren invullen en online winkelen.

Eerdere resultaten

In december 2021 werd de eerste landelijke publiekscampagne ‘Doe meer met Taal’ gelanceerd. Onderzoeksbureau DVJ Insights heeft in kaart gebracht wat het effect is geweest van die campagne. En concludeerde dat het, ondanks de lastig te bereiken doelgroep, een succes was. De site www.doemeermettaal.nl trok in de campagneperiode ruim 160.000 bezoekers. Veel meer dan de beoogde doelstelling van 65.000 bezoekers.

Respondenten gaven aan (online) actie te hebben ondernomen om hun basisvaardigheden te verbeteren. Zo kregen de websitebezoekers tips, konden ze gratis online oefenen en schreven zich in voor een cursus of activiteit. Wel gaf de doelgroep aan dat ze het na de campagne  vaker moeilijk vonden om goed te kunnen lezen en schrijven. Blijkbaar activeert ‘Doe meer met Taal’ onbedoeld gevoelens dat taal lastig kan zijn. In deze 2023-editie zijn deze aandachtspunten meegenomen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap