• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Betrekt overheid burgers bij ontwikkeling digitale diensten?

Betrekt overheid burgers bij ontwikkeling digitale diensten?

Digitale inclusie 25 april 2023

groepje mensen rondom een tafel en laptop. Een man met een blindenstok staat op afstandDe Nederlandse overheid gaat steeds meer digitale diensten aanbieden. Maar vergeleken met andere landen betrekt Nederland burgers weinig bij de ontwikkeling. Dat blijkt uit de factsheet De digitale overheid in kaart? van het Rathenau Instituut.

Digital Government Index

Op de basisvaardigheden, zoals het vinden van informatie op internet, scoort Nederland hoog. Maar vergeleken met andere landen betrekt Nederland burgers weinig bij het ontwikkelen van digitale diensten. Met een score van 0,18 voor proactiviteit in de Digital Government Index zit Nederland ver onder het OESO-gemiddelde van 0,42.

Ontwikkelpunten

Om de score te verbeteren kan Nederland vaker data over gebruikers betrekken bij de ontwikkeling van digitale overheidsdiensten. Ook kan men de publieke betrokkenheid verhogen met behulp van online platforms. In de onderzoeken Online meebeslissen (2018) en Voor het voetlicht (2022) benadrukt het Rathenau Instituut de relevantie van digitale inspraak bij beleidsvorming en geeft aanbevelingen voor het inrichten hiervan.

Succesvolle digitalisering

“Nederland stijgt gemiddeld genomen in metingen van digitale publieke dienstverlening”, zegt Alexandra Vennekens, onderzoekscoördinator bij het Rathenau Instituut. “Maar succesvolle digitalisering van de overheid gaat niet alleen om de mate van digitalisering, maar ook om de manier waarop. Blijven processen transparant? Worden de rechten van burgers beschermd? Is er zicht op de gevolgen als het misgaat? En zijn die dan nog te repareren? Dit wordt door internationale ranglijsten niet goed in kaart gebracht.”

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap