• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Complexiteit probleem bij publieke dienstverlening

Complexiteit probleem bij publieke dienstverlening

Werk aan Uitvoering 20 januari 2023

poppetje staat bij de ingang van een labyrintBinnen de publieke dienstverlening is een hoge mate van complexiteit in wet- en regelgeving, processen en IT-systemen. De uitwisseling van gegevens kan bijvoorbeeld beter. Dit blijkt uit de Staat van de Uitvoering. Het is voor het eerst dat deze Staat van de Uitvoering is uitgebracht door de gelijknamige stuurgroep.

Gegevensuitwisseling

De complexiteit in bijvoorbeeld IT-systemen komt de dienstverlening niet ten goede, beschrijft de stuurgroep in het rapport. IT-systemen zijn verouderd en de gegevensuitwisseling is onvoldoende om burgers en ondernemers goed te helpen (knelpunt 3). En dat is juist belangrijk door de toenemende complexiteit van de samenleving en het werken in ketens.

Publieke dienstverlening toekomstbestendig

Naast het beschrijven van knelpunten komt de stuurgroep met 5 oproepen aan de politiek en beleidsmakers. Eén van de oproepen luidt: ‘breng gegevensuitwisseling tussen publieke dienstverleners nu echt op gang’. Daarbij moeten organisaties gezamenlijk en versneld een overkoepelende digitale agenda uitvoeren.

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek van de Staat zijn 38 uitvoeringsorganisaties onderzocht: publieke dienstverleners die intensief contact hebben met burgers en ondernemers. Het onderzoek is gebaseerd op de Standen van de Uitvoering waarin organisaties zelf rapporteren over de knelpunten die zij ervaren. De Staat van de Uitvoering is gemaakt in opdracht van het ministerie van BZK en is een deelproject van het programma Werk aan Uitvoering. Dit programma werkt aan betere aansluiting van de publieke dienstverlening op de behoeften van burgers en ondernemers.

Bekijk de Staat van de Uitvoering.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap