• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Achtergrond›Lazo Bozarov ‘Technisch kan er al heel veel, onze uitdaging is de cultuur.’

Lazo Bozarov ‘Technisch kan er al heel veel, onze uitdaging is de cultuur.’

NL DIGIbeter 12 juli 2018

Lazo Bozarov

Lazo Bozarov (47) werkt als Manager Informatievoorzieningen bij een lokale overheid.

“We hebben de afgelopen jaren al best wat stappen gezet in de gemeentelijke dienstverlening. Met je mobiel kun je bijvoorbeeld heel makkelijk een melding maken van een losse stoeptegel. Dit werkt op basis van objecten of coördinaten; je voegt er een foto aan toe en je melding staat meteen geregistreerd. Door gebruik te maken van open data, bevorderen we participatie van de burger. Maar daar blijft het nu bij. Wat technisch bijvoorbeeld ook zou kunnen: de burger veel beter op de hoogte houden van de voortgang. En bij het inplannen van de werkzaamheden automatisch rekening houden met reeds gepland onderhoud.”

Polderen

“De techniek is het probleem niet; als overheid zouden we dezelfde gebruiksvriendelijke apps als bijvoorbeeld banken moeten kunnen bieden. Wat ons soms afremt is onze poldercultuur. In plaats van open standaarden af te dwingen bij leveranciers, zoeken we naar consensus. In de praktijk werken we daardoor wel eens met onnodig dure systemen. Sinds kort is de VNG daarom gestart met de Taskforce Samen Organiseren. Daarmee gaan we van 388 keer zelf bedenken naar één keer samen bedenken en 388 keer gebruiken.”

Digitale identiteit

“De huidige oplossingen, zoals DigiD, zijn niet langer de meest vooruitstrevende. Neem nu de Digitale Identiteit: een unieke digitale code op je mobiel waarmee je als burger alles kunt regelen. Die zou bijvoorbeeld een groot voordeel zijn bij een geboorteaangifte, afsluiting van een hypotheek of andere ‘life events’. Een burger kan daarmee zelf bepalen wie welke gegevens krijgt voor welk doel en voor hoe lang. Dan zet je de burger pas écht centraal!”

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap