• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Achtergrond›Amal el Mahi: ‘Om kinderen gelijke kansen te geven, is óók aandacht nodig voor de ouders.’

Amal el Mahi: ‘Om kinderen gelijke kansen te geven, is óók aandacht nodig voor de ouders.’

NL DIGIbeter 12 juli 2018

Amal el Mahi

Amal el Mahi (28) is lerares op openbare basisschool Het Schateiland in Gouda.

“In de zes jaar dat ik hier nu werk heb ik ontzettend veel zien veranderen. Tegenwoordig heeft ieder kind vanaf groep 4 al een eigen tablet. Zelf vind ik de digitalisering iets heel positiefs: ik zie dat kinderen gemotiveerder zijn en je kunt je lessen beter aansluiten op individuele leerdoelen. Je moet er alleen niet blind op afgaan. Rekenen leren kinderen bijvoorbeeld het beste met voorwerpen. Zoals met een klok, of met blokjes, waarmee ze ruimtelijk leren denken. En in een geschiedenisles doet een goed verteld verhaal uit de oudheid het nog altijd heel goed.”

Wel of geen tabletonderwijs?

“Het blijft een lastige afweging: wat doe je wel en niet digitaal? De Universiteit van Nijmegen doet onderzoek naar de effecten van tabletonderwijs op leerresultaten. Daar doet mijn school aan mee. We vinden het belangrijk bewust om te gaan met de tablet: het is een middel, en geen doel! Wat we ook zien: ouders hebben vaak veel meer moeite met digitalisering dan hun kinderen. Sommige leerlingen hebben thuis niemand die ze kan helpen bij een PowerPoint of werkstuk, of ze hebben zelfs helemaal geen computer. Krijgen alle kinderen wel gelijke kansen? Daar maak ik me soms best zorgen over.”

Gevoelige informatie

“Dat er steeds meer digitaal gaat, maakt je als school kwetsbaar. Je hebt bijvoorbeeld een goede internetverbinding nodig. Als die uitvalt ben je toch weer aangewezen op de boeken. En ook informatiebeveiliging is belangrijk; dat besef begint nu steeds meer te komen. Een digitaal leerlingvolgsysteem geeft hele waardevolle inzichten, maar die gegevens zijn niet voor iedereen bestemd. Informatie over de thuissituatie van kinderen mag natuurlijk nooit op straat komen te liggen.”

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap