• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Inwoners Caribisch Nederland krijgen BSN

Inwoners Caribisch Nederland krijgen BSN

Caribisch Nederland 1 oktober 2025

twee dames (zwart en wit) naast elkaar achter bureautjesVanaf 11 november 2025 krijgen inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een BSN. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met de plannen. Daarmee is er groen licht voor de invoering van het burgerservicenummer (BSN) en voorzieningen van de digitale overheid op de eilanden.

Dit betekent dat de afdelingen burgerzaken van de 3 eilanden het BSN kunnen uitreiken aan hun inwoners. De inwoners kunnen vanaf 11 november 2025 hun persoonlijke BSN-brief ophalen tijdens de BSN-ophaalweken. Na de ophaalweken kunnen ze hun BSN altijd opvragen bij de afdeling burgerzaken. Inwoners die er al één hebben, houden hetzelfde nummer en kunnen ook een brief ophalen.

“Stap op weg naar gelijkwaardige dienstverlening”

Staatssecretaris Van Marum: “Hiermee is weer een belangrijke stap gezet op weg naar een gelijkwaardige dienstverlening voor inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij vind ik het belangrijk dat burgers goed weten wat de nieuwe digitale mogelijkheden voor ze betekenen. Daarom worden inwoners geïnformeerd over wat het BSN is en hoe ze er veilig mee om moeten gaan. Alle informatie is meertalig en zowel online als offline te vinden. We doen er alles aan om zoveel mogelijk inwoners te bereiken.”

Betere overheidsdienstverlening

Met het BSN hebben alle inwoners straks 1 uniek persoonsnummer voor de hele overheid. Hiermee kunnen ze het inlogmiddel DigiD aanvragen. Ook kunnen overheidsorganisaties in Caribisch Nederland de komende jaren overstappen naar gebruik van het BSN en DigiD, zodra hun systemen zijn aangepast. Dit maakt het voor inwoners in de toekomst mogelijk om met een BSN en DigiD steeds meer zaken met de overheid online te regelen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap