Staatssecretaris Eddie van Marum lanceert de nieuwe publiekscampagne Blijf in Beeld van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De campagne helpt ouders van kinderen tussen de 7 en 12 jaar om in gesprek te gaan over smartphonegebruik.
Het doel is om ouders bewust te maken om afspraken te maken zodra hun kind een smartphone krijgt. Juist op dat moment kunnen ze samen de basis leggen voor gezond en veilig gebruik. Uit onderzoek blijkt dat 59 procent van de ouders zich zorgen maakt over de online veiligheid, terwijl slechts 1 derde betrouwbare opvoedtips vindt.
Staatssecretaris van Marum: “Kinderen leren, ontspannen en maken vrienden via hun smartphone. Dat is positief, maar er zijn ook risico’s zoals cyberpesten, het zien van gewelddadige beelden en gezondheidsproblemen door te veel schermtijd. Als overheid, en vooral als ouders, hebben we de verantwoordelijkheid onze kinderen daarvoor te beschermen, zonder hen alle leuke en leerzame ervaringen die de online wereld biedt te ontnemen.”
Afsprakenkaart
De campagne moet ouders de urgentie laten voelen om afspraken te maken met hun kind bij de eerste smartphone. Een speciale afsprakenkaart en de website jouwkindonline.nl geven praktische tips en informatie om het online leven van kinderen veiliger te maken. Blijf in Beeld is onderdeel van een meerjarige campagne van BZK.