Gearchiveerde dossiers
Overzicht gearchiveerde dossiers
Berichten Verzend Service
De Berichten Verzend Service (BVS) is een voorziening voor het geautomatiseerd (en desgewenst massaal) versturen van berichten naar de Berichtenbox voor bedrijven en op termijn ook naar de Berichtenbox voor burgers. De BVS maakt het overbodig dat overheidsorganisaties zelf aansluiten op de twee berichtenboxen. Via één aansluiting op de BVS zijn overheden in staat alle digitale berichten te versturen naar zowel ondernemers als burgers.
Bevorderen digivaardigheid
In de Agenda Digitale Overheid spreken we uit dat de digitale dienstverlening toegankelijker moet worden zodat iedereen op een begrijpelijke en veilige manier met de overheid kan communiceren. ‘Via cursussen en ondersteuning (ook door andere partijen) gaan we mensen helpen die moeite hebben met digitalisering.
Digicommissaris
Op 17 februari 2018 droeg Digicommissaris Bas Eenhoorn het “stokje voor de digitale overheid” over aan Staatssecretaris Raymond Knops. Daarmee kwam een eind aan het tijdperk Digicommissaris. Op deze pagina vindt u een korte terugblik op de Digicommissaris, zijn ondersteunend bureau en de resultaten die zijn bereikt.
Digitaal 2017
Het programma Digitaal 2017 draagt bij aan de bredere ambities voor de overheidsbrede dienstverlening. De focus van het programma ligt bij het realiseren van de mogelijkheid voor burgers en ondernemers om zaken via een digitaal kanaal aan te kunnen vragen. Het is belangrijk dat alle overheidspartijen samen werken aan het realiseren van de doelstellingen voor 2017.
Digitale overheid voor ondernemers
Het ministerie van Economische Zaken wil dat ondernemers merken dat ze gemakkelijk en veilig digitaal zaken kunnen doen met de hele overheid in Nederland en in de EU. Minder regeldruk voor bedrijven, een betere dienstverlening aan bedrijven en een kleinere, efficiëntere overheid: dat is waar de overheid voor staat. Bedrijven ervaren de voordelen van de digitale overheid door gebruik te maken van de diensten en processen die nu digitaal beschikbaar zijn. Dit dossier is opgegaan in het dossier: Dienstverlening aan burger en ondernemers.
eID
De overheid wil graag dat mensen veilig kunnen inloggen bij overheidsorganisaties en zorginstellingen. Dit noemen we eID. eID staat voor elektronische identiteit. De overheid wil dat burgers meer zaken kunnen regelen via internet. Om die reden wordt stapsgewijs gewerkt aan het verhogen van het betrouwbaarheidsniveau van de inlogmiddelen en het waarborgen van de continuïteit.
Gebruiksvriendelijkheid
Een digitale infrastructuur maakt dienstverlening mogelijk die sneller is en waarmee voorzieningen gerealiseerd worden. Verbetering van de gebruiksvriendelijkheid en daardoor het gebruiksgemak zorgt ervoor dat het digitale kanaal de eerste keuze wordt. Om online dienstverlening naar betere gebruiksvriendelijkheid te tillen is er de overheidsbrede kenniscommunity Gebruiker Centraal en de klankbordgroep Gebruikers eOverheid.
iBestuur Congres
Tijdens het iBestuur Congres ziet u hoe de iOverheid van morgen vandaag al in de maak is. Op één dag komen boegbeelden en aanjagers uit overheid, wetenschap, bedrijfsleven en maatschappij bijeen om het fundament te verstevigen van onze iSamenleving. Bruikbare oplossingen en inventief iOntwerp bieden kansen voor de realisatie van een slimmer Nederland waarmee we internationaal vooroplopen.
iBewustzijn Overheid
iBewustzijn Overheid was een ondersteuningsprogramma van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het was voortgekomen uit de Taskforce Bestuur & Informatieveiligheid Dienstverlening (BID), thema “Leren & verankeren”. Het ondersteuningsprogramma hield zich bezig bewustwording van informatieveiligheid bij overheidsmedewerkers en bestuurders door middel van leer- en campagnemateriaal. Dit materiaal is geborgd op Digitale Overheid, de pleio deelsite van het CIP en de VNG Academie.
Implementatie 2017
De agenda heeft tot doel bij te dragen aan betere (digitale) dienstverlening voor burgers en bedrijven. In de agenda staat wat er op hoofdlijnen nog moet gebeuren om te komen tot een toegankelijke, digitale overheid in 2017 en hoe we dat met elkaar gaan bereiken. De implementatieagenda zal de ambities en agenda’s van de verschillende overheidsorganisaties bundelen en de belangrijkste, samenhangende, mijlpalen hier uitlichten.
Inspectieview
Inspectieview is een virtueel dossier voor inspecteurs om informatie over inspectieobjecten te raadplegen. Op dit moment zijn er 3 Inspectieviews: Bedrijven, Milieu en Binnenvaart. Het eigenaarschap van Inspectieviews is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Het dossier speelt in op de gedachte dat toezicht en handhaving gebeuren vanuit de overheid als geheel en niet vanuit de afzonderlijke inspecties.
Maak Waar!
Op 11 november 2016 heeft het kabinet Rutte II formeel de Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid ingesteld. De Studiegroep is gevraagd om in aanloop naar de nieuwe kabinetsperiode een advies op te stellen over (het verbeteren van) het functioneren en de doorontwikkeling van de digitale overheid en heeft op 18 april 2017 jl. haar rapport opgeleverd. De aanbevelingen van Maak Waar hebben geleid tot nieuw beleid dat is opgenomen in NL Digibeter.
NL DIGIbeter
Op 29 juni 2020 stuurde staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) de geactualiseerde versie van NL DIGIbeter 2020; de Agenda Digitale Overheid naar de Tweede Kamer. Dat beschrijft de voortgang van acties uit NL DIGIbeter 2019 en de acties voor 2020-2021. De Agenda Digitale Overheid NL – DIGIbeter is onderdeel van een drieluik over digitalisering, samen met de Nederlandse Digitaliseringsstrategie en de Nederlandse Cyber Security Agenda.
NL DIGIbeter 2019
Staatssecretaris Knops heeft op 3 juli 2019 de geactualiseerde versie van de Agenda Digitale Overheid - NL DIGIbeter 2019 - naar de Tweede Kamer gestuurd. De actualisatie is samen met andere ministeries en medeoverheden gemaakt. NL DIGIbeter 2019 benoemt vijf pijlers: innovatie, digitale inclusie, identiteit, regie op gegevens en data.
Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid
Wat betekenen de snelle technologische ontwikkelingen voor de overheid? Wat kan (en moet) de overheid doen om ook in de toekomst zijn taken goed uit te voeren? Op 11 november 2016 stelde de Ministerraad de taakopdracht van de studiegroep Informatiesamenleving en Overheid vast. De Studiegroep zal voorjaar 2017 een advies uitbrengen over (het verbeteren van) de verbetering van het functioneren van de digitale overheid en de daarbij behorende noodzakelijke financiering en de vereenvoudiging van de governance van de digitale overheid.
TenderNed
TenderNed is het aanbestedingssysteem van de Nederlandse overheid. Alle overheden publiceren via het aankondigingenplatform van TenderNed hun nationale en Europese aanbestedingen. Hier vinden ondernemingen dus alle aanbestedingen van de overheid. Eenvoudig, snel en efficiënt volledig digitaal aanbesteden. Via TenderNed kunnen alle partijen het volledige aanbestedingsproces digitaal doorlopen.
ToegangVerleningService
ToegangVerleningService (TVS) maakt het voor overheidsorganisaties eenvoudig om via inlogmiddelen zoals eHerkenning en DigiD hun digitale dienstverlening te ontsluiten voor ondernemers en burgers. TVS fungeert als toegangspoort voor dienstverleners.
Webrichtlijnen
De overheid streeft er naar zo gebruikersvriendelijk mogelijk te zijn. Op verschillende niveau’s wordt daarop gewerkt in de digitale communicatie: is informatie makkelijk vindbaar, komt de informatie overeen met gebruikersverwachtingen van de site, is de vormgeving ondersteunend aan de communicatie en is het platform gebruikersvriendelijk. Een ander belangrijk onderdeel hiervan zijn de webrichtlijnen.