Nederland digitaliseert en dat biedt kansen om de dienstverlening van de overheid slimmer, toegankelijker en persoonlijker te maken. Publieke dienstverleners, rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en andere overheidsinstellingen werken samen aan betere digitale dienstverlening voor burgers en bedrijven. Digitaleoverheid.nl geeft inzicht in diverse beleidsthema’s om de digitale dienstverlening te verbeteren.
Digitaleoverheid.nl slaat daarmee een brug tussen het beleid en de professionals die werken aan digitalisering van de overheid. Je vindt op de website een schat aan informatie over ambities, plannen, wetgeving, nieuws, achtergronden, instrumenten en praktische voorbeelden. Die helpen bij het verbeteren van de digitale dienstverlening van de overheid.
Doel lezersonderzoek digitaleoverheid.nl
Digitaleoverheid.nl wordt gemaakt in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Om meer inzicht te krijgen in wat de doelgroep van de communicatiekanalen van digitaleoverheid.nl vindt heeft het ministerie van BZK aan ICTU de opdracht gegeven om hier onderzoek naar te doen. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de website en communicatiekanalen van digitaleoverheid.nl te verbeteren.
Wie is verantwoordelijk voor dit onderzoek?
De verwerkingsverantwoordelijke voor het onderzoek is het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het ministerie heeft de uitvoering van het onderzoek en dus de verwerking van persoonsgegevens uitbesteed aan: Stichting ICTU, Wilhelmina van Pruisenweg 104, 2595 AN te Den Haag.
Welke (persoons)gegevens worden verwerkt?
- De sector en functie waarin je werkt
- Leeftijd
- De door jouw gegeven antwoorden op alle vragen in de vragenlijst
- Daarnaast worden er door de enquêtesoftware (Survalyzer) een aantal loggegevens bijgehouden, bijvoorbeeld of de vragenlijst is ingevuld of niet. Deze gegevens worden door de betrokken onderzoekers gebruikt voor kwaliteitsbewaking.
Hoe worden mijn gegevens beveiligd?
De verzameling en verwerking van de (persoons)gegevens gebeurt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). ICTU zorgt conform wet- en regelgeving voor passende technische en organisatorische maatregelen om jouw (persoons)gegevens te beveiligen tegen verlies en tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft met ICTU een verwerkersovereenkomst gesloten. ICTU heeft met de leverancier van de enquêtesoftware (Survalyzer) afspraken gemaakt in een verwerkersovereenkomst (conform ARVODI 2018).
Ben ik verplicht om mee te werken?
Nee, je bent niet verplicht om mee te werken. Het invullen van de vragenlijst is vrijwillig, maar wordt wel erg op prijs gesteld.
Wie heeft toegang tot mijn gegevens?
Jouw gegevens zijn uitsluitend toegankelijk voor de medewerkers van ICTU die in het kader van de uitvoering van het onderzoek met de onderzoeksgegevens aan de slag gaan.
De betrokken medewerkers van ICTU houden zich aan de gedragsnormen Onderzoek en Statistiek. Zij hebben een algemene geheimhoudingsverklaring ondertekend en gaan integer met de data om.
Aan wie worden mijn gegevens/antwoorden verstrekt?
De antwoorden van alle respondenten op de vragen in het onderzoek worden gebruikt voor een rapportage. Deze rapportage wordt opgesteld door ICTU, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft geen toegang tot de gegeven antwoorden, noch tot een overzicht welke deelnemers aan het lezersonderzoek van digitaleoverheid.nl hebben deelgenomen. ICTU rapporteert aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties alleen op geaggregeerd niveau. Vanuit de rapportage zijn antwoorden niet naar een individu toe te leiden, tenzij je zelf identificerende gegevens gebruikt in een antwoord op een open vraag. De antwoorden op open vragen worden letterlijk overgenomen in de rapportage.
Hoe (lang) worden mijn gegevens bewaard na de invulperiode?
De antwoorden die je geeft op de vragenlijst worden bewaard in een databestand. Jouw persoonlijke gegevens worden direct na afronding van de invulperiode verwijderd uit het enquêtesysteem en losgekoppeld van de antwoorden die je hebt gegeven op de vragenlijst. Hierdoor zijn er op dat moment geen persoonsgegevens meer gekoppeld aan het databestand en gaat het om geanonimiseerde data. Deze data wordt afgeschermd bewaard t/m december 2024 daarna worden alle gegevens verwijderd.
De data is alleen toegankelijk voor de betreffende ICTU-medewerkers die in het kader van de uitvoering van dit onderzoek met de onderzoeksgegevens aan de slag gaan.
Wat zijn mijn rechten?
Je hebt recht op inzage en correctie van jouw gegevens, zolang de invulperiode loopt. Stuur hiervoor een verzoek naar onderzoek@ictu.nl. Verder heb je, tijdens de invulperiode, het recht om bezwaar te maken tegen het gebruik van jouw gegevens in dit onderzoek. In de uitnodiging bij dit onderzoek staat wanneer de invulperiode van dit onderzoek afloopt. Indien deze datum in het belang van het onderzoek wijzigt, wordt je hiervan op de hoogte gebracht.
Contact
Voor vragen of opmerkingen over de verwerking van jouw persoonsgegevens kun je contact opnemen met Ron van Troost (ron.vantroost@ictu.nl), Functionaris Gegevensbescherming bij ICTU.