• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Wetgeving› Wet digitale overheid› Achtergrond›Infosessies helpen dienstverleners bij implementatie Stelsel Toegang

Infosessies helpen dienstverleners bij implementatie Stelsel Toegang

Stelsel Toegang 13 september 2024

De Wdo vormt de basis voor het Stelsel Toegang. Daarin kunnen burgers en bedrijven via publieke én private inlogmiddelen digitaal zaken doen met de overheid. Dit stelsel ontzorgt dienstverleners in de publieke sector met nieuwe standaarden, koppelvlakken en voorzieningen.

Dienstverleners werken nu met een complexe structuur om de bestaande inlogmiddelen te kunnen ontsluiten. Met het stelsel komt er een nieuwe manier van aansluiten. Daardoor wordt de complexiteit minder en kunnen dienstverleners naast bestaande inlogmiddelen ook nieuwe inlogmiddelen ontsluiten. Het programmateam Stelsel Toegang werkt aan de realisatie en de implementatie van het stelsel.

Planning

“De afgelopen periode werd de oorspronkelijke plateauplanning versus de releasematige aanpak onderzocht. We verwachten dat in september een definitieve keuze wordt gemaakt voor een van deze aanpakken. Daarna weten we wanneer aangesloten kan worden op het stelsel met de bestaande voorzieningen DigiD, eIDAS en eHerkenning, aangevuld met vertegenwoordigen”, vertelt Pascal Zeelen, programmamanager Stelsel Toegang. “Het stelsel is de oplossing voor veilige en betrouwbare toegang tot overheidsdienstverlening met nieuwe standaarden, koppelvlakken en voorzieningen. We richten het stelsel in met afspraken, ‘governance’ en technische voorzieningen. Dienstverleners hoeven de digitale toegang straks niet meer apart van elkaar te ontwikkelen.”

Gesprekken met dienstverleners

Mark Arts, projectleider implementatie Stelsel Toegang, voerde afgelopen voorjaar gesprekken met de deelnemers van zowel de stuurgroep Stelsel Toegang als het stakeholderoverleg Toegang. “We wilden kennismaken, maar vooral een beeld krijgen van waar de dienstverleners nu staan. En van welke vragen er bij ze leven, waar ze zich zorgen over maken”, licht hij toe. “Er was veel bereidheid om open in gesprek te gaan, wat ik erg heb gewaardeerd. In een persoonlijk gesprek is meer ruimte voor eventuele specifieke vraagstukken.”

Arts gaat verder: “De realisatie van de verschillende onderdelen van het stelsel vergt tijd. We doen dat stapsgewijs. In mijn rol als projectleider implementatie kijk ik ondertussen juist alvast naar de fase die volgt op realisatie. Namelijk het implementeren van het stelsel. Ervaren of het werkt zoals het is bedoeld en bijsturen waar nodig. Vanuit het implementatieteam willen we de condities creëren voor dienstverleners en aanbieders van private middelen om aan te sluiten op het stelsel. En voor burgers en bedrijven om gebruik te maken van de bestaande en nieuwe faciliteiten die daarin beschikbaar komen. Die condities hebben een bredere scope dan alleen voorzieningen. Dat kan ook gaan over zaken als het aansluitproces, inclusie en onderwerpen die te maken hebben met compliance.”

Grote opbrengst

Arts vertelt dat hij veel heeft opgepikt uit de gesprekken: “De opbrengst was groot. De vragen gingen over een breed scala aan onderwerpen, van generiek tot specifiek voor een bepaalde sector. We beseften daardoor dat het stelsel aansluit bij het streven naar meer uniformiteit binnen de overheid rondom digitale toegang. Maar dat het ook erg wenselijk is om differentiatie toe te passen in de implementatieaanpak. Het landschap van dienstverleners is omvangrijk en heeft een grote verscheidenheid. De verschillende sectoren en grote dienstverleners kennen eigen, specifieke omstandigheden en complicerende factoren. In de aanpak is het nodig om aandacht te hebben voor deze verschillen. Wel geldt voor alle sectoren en dienstverleners eenzelfde voorbereiding op de daadwerkelijke implementatie langs 4 hoofdstappen. Het begint voor iedereen met het kunnen bepalen van de impact. Na differentiatie naar sector en organisatie, stellen we vervolgens een aanpak vast. Daarna bekijken we hoe de ondersteuning vanuit BZK kan worden ingericht.”

Interactie 

De implementatieaanpak wordt nu uitgewerkt. Arts: “We starten met het creëren van mogelijkheden tot kennisuitwisseling, verdieping en interactie. Denk daarbij aan het organiseren van dialoogtafels, individuele gesprekken en plenaire informatiesessies. We focussen op de informatie die dienstverleners nodig hebben om de impact van het Stelsel Toegang op hun organisatie te kunnen bepalen.”

“Dit najaar vinden de eerste online informatiesessies plaats over de impact van de Wdo. Ook komt er een eerste dialoogtafel waar we gezamenlijk bepalen op welke onderwerpen we de diepte in willen gaan. Tegelijkertijd werken we aan een verbetering van de online Regelhulp Betrouwbaarheidsniveaus en aan een centrale plaats waar we relevante informatie kunnen publiceren.”

Schrijf je in voor de eerste sessie

Binnenkort start een serie online informatiebijeenkomsten over de Wdo: hoe kan je uitvoering geven aan de Wdo en wat kan je daarbij van het ministerie van BZK verwachten? Inschrijven kan via digitaletoegang@minbzk.nl. Vermeld in je mail de datum waarop je wilt deelnemen, je naam, functie en organisatie. Na inschrijving ontvang je een Webex-link voor de betreffende bijeenkomst.

De sessies zijn relevant voor medewerkers of vertegenwoordigers van publieke dienstverleners. Data: 25 september, 9 oktober, 23 oktober en 6 november. Tijd: 11.00 tot 12.00 uur. Let op: er is een maximum van ongeveer 15 deelnemers per bijeenkomst om voldoende ruimte te houden voor het stellen van vragen.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Widgetruimte algemeen

Wet digitale overheid

  • Veelgestelde vragen over de inwerkingtreding van de Wdo
  • Wettelijk verplichte standaarden
  • Ontsluiten Stelsel Toegang
  • Inclusie Stelsel Toegang
  • Toelating Stelsel Toegang
  • Veelgestelde vragen verplichting HTTPS en HSTS voor overheidswebsites
  • Vooruitblik op tweede tranche Wet digitale overheid
 

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Community

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap