Update september 2024: de Wmebv gaat definitief in op 1 januari 2026.
Op 9 mei 2023 heeft de Eerste Kamer de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) aangenomen. Door deze wet krijgen burgers en ondernemers het recht om digitaal met de overheid te communiceren. De overheidsinstantie moet de digitale kanalen aanwijzen die men daarvoor kan gebruiken. De Wmebv treedt voor het grootste gedeelte in werking op 1 juli 2024. Overheden kunnen nu alvast starten met de voorbereiding.
Wat verandert er door de Wmebv?
Het wordt verplicht voor bestuursorganen om formele berichten van burgers en bedrijven altijd elektronisch te kunnen ontvangen. Burgers en bedrijven krijgen hiermee het recht op
‘elektronisch zakendoen’. De overheid moet ook nog steeds de mogelijkheid bieden om per post te communiceren. Overheidsorganen moeten zelf bepalen of ze al voldoende elektronisch bereikbaar zijn waarbij ze uiteraard wel aan de wet moeten voldoen. In de handreiking gemaakt door het ministerie van BZK staat een handige checklist die overheden daarvoor kunnen gebruiken.
Implementatie
Na deze inventarisatie kunnen overheden aan de slag met het voorbereiden en implementeren van de benodigde maatregelen. Om hen daarbij te ondersteunen is een handreiking geschreven. Daarin staan antwoorden op verschillende vragen:
- Over welke soorten berichten gaat het?
- Welke digitale kanalen kan ik open stellen om aan de wet te voldoen?
- Welke betrouwbaarheidsniveaus zijn er voor digitale kanalen?
- Met welke kosten moet ik rekening houden?
Meer informatie over de wet en de voortgang vind je in het dossier over de de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.