Het Rijksprogramma voor Duurzame Digitale Informatiehuishouding (RDDI) ontwikkelde de Toolkit Informatiehuishouding. Hiermee kunnen ambtenaren samen met hun eigen team aan de slag om de informatiehuishouding te verbeteren. Een goede informatiehuishouding helpt de Rijksoverheid gegevens beter op te slaan, te beheren en te delen. Het maakt beleidskeuzes transparanter en draagt bij aan het vertrouwen in de overheid.
Inhoud toolkit
De toolkit bestaat uit 3 werkbladen. Deze doorloop je samen met je team in 3 sessies van ongeveer een uur. Deze kun je inplannen tijdens regulier teamoverleg of in een aparte sessie. Elke sessie start met een korte instructievideo en heeft een specifiek doel:
- Sessie 1: het ontwikkelen van een plan van aanpak;
- Sessie 2: knelpunten ophelderen met een expert;
- Sessie 3: afspraken vastleggen in 5 ‘eigen’ geboden.
Pilot RIVM
Om de effectiviteit van de toolkit te toetsen, is vorig jaar een pilot gedaan bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): wat werkt én wat werkt niet? En wat is het effect op het daadwerkelijk juist opslaan van documenten? Er was een positieve trend te zien: het gemiddeld aantal gearchiveerde documenten was gestegen. De deelnemers aan de pilot beoordeelden de toolkit positief. Daarnaast vinden ze dat het effect verder gaat dan het opslaan van documenten: het geeft inzicht in wat er gevraagd wordt van medewerkers.
Aan de slag
Wil je aan de slag met informatiehuishouding? Download de werkbladen of vraag de complete toolkit aan. Een volledige rapportage van de Toolkit Informatiehuishouding en de pilot bij RIVM lees je in Samen naar een Open Overheid met de Toolkit Informatiehuishouding.