• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Wetgeving› Nieuws›Geen uitstel voor wettelijke verplichting digitale toegankelijkheid

Geen uitstel voor wettelijke verplichting digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid 30 april 2020

De wettelijke verplichting ‘digitale toegankelijkheid overheid’ gaat in per 23 september 2020. Dit betekent dat alle websites van alle overheidsinstanties de toegankelijkheidsnormen vanaf die datum moeten toepassen. De genoemde datum blijft, ondanks de coronacrisis, gehandhaafd.

Waar moet u aan voldoen?

De wettelijke verplichting bestaat uit twee delen: het eerste deel betreft het toepassen van de Europese toegankelijkheidsstandaard. Het tweede deel betreft het publiceren van toegankelijkheidsverklaringen, waarin verantwoording wordt afgelegd over de toegankelijkheid van de websites. Iedere organisatie kan op 23 september voldoen aan de wettelijke verplichting door het nemen van een aantal acties. Welke acties dit zijn leest u op de website van DigiToegankelijk.

Staatssecretaris Knops van BZK: “Ik zal gemeenten en andere overheden aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Tevens zal ik hen aansporen om zich maximaal in te spannen om de toegankelijkheid te verbeteren. De huidige coronacrisis maakt eens temeer duidelijk hoe belangrijk het is dat de informatie en diensten van de overheid voor iedereen toegankelijk zijn”. 

Heeft u hulp nodig?

Voor vragen en hulp kunnen gemeenten terecht bij de website DigiToegankelijk.nl. Deze helpdesk brengt de aanstaande wettelijke verplichting onder de aandacht van gemeenten en andere overheidsinstanties. Via de website vindt u veel informatie en hulpmiddelen rondom digitale toegankelijkheid.  Neem contact op met de helpdesk via https://www.digitoegankelijk.nl/contact

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Digitale toegankelijkheid
  • 'Digitale toegankelijkheid begint bij bewustwording'
  • Digitale toegankelijkheid in organisaties: wie doet wat?
  • Driekwart gemeentesites nog niet voldoende toegankelijk

Wetgeving

  • Wet digitale overheid
  • Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
  • Wet open overheid
  • Dienstenwet

Programma Mens Centraal

Bezoek onze pagina op LinkedIn

Download

  • NL DIGIbeter 2020 (PDF, 9,6 Mb)
  • NL DIGIbeter 2019 (PDF, 6 Mb)
  • NL DIGIbeter 2018 (PDF, 3 mb)

NL Digibeter 2020

  • Inleiding
  • We investeren in innovatie
  • Beschermen van grondrechten en publieke waarden
  • Toegankelijk, begrijpelijk en voor íedereen
  • Onze dienstverlening maken we persoonlijker
  • Klaar voor de toekomst!
  • Actielijnen 2020 – 2021
  • Over de Agenda Digitale Overheid

Zie ook:

  • Digitale toegankelijkheid
  • 'Digitale toegankelijkheid begint bij bewustwording'
  • Digitale toegankelijkheid in organisaties: wie doet wat?
  • Driekwart gemeentesites nog niet voldoende toegankelijk

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

7 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English