Update september 2024: de Wmebv gaat definitief in op 1 januari 2026.
Op 1 januari 2024 is het onderdeel van de zorgplicht in werking getreden. Eerder was gecommuniceerd dat het overige deel van de wet – elektronisch berichtenverkeer – op 1 juli 2024 in werking zou treden. Dit is gewijzigd naar 1 januari 2025, zodat bestuursorganen meer tijd hebben om de wet te implementeren.
Wat verandert er door de Wmebv?
Het wordt verplicht voor bestuursorganen om formele berichten van burgers en bedrijven altijd elektronisch te kunnen ontvangen. Burgers en bedrijven krijgen hiermee het recht op ‘elektronisch zakendoen’. De overheid moet ook nog steeds de mogelijkheid bieden om per post te communiceren. Overheidsorganen moeten zelf bepalen of ze al voldoende elektronisch bereikbaar zijn, waarbij ze uiteraard wel aan de wet moeten voldoen. In een handreiking, gemaakt door het ministerie van BZK, staat een handige checklist die overheden daarvoor kunnen gebruiken.
Implementatie
Om bestuursorganen te ondersteunen bij de implementatie is dus een handreiking geschreven. Daarin staan antwoorden op verschillende vragen:
- Over welke soorten berichten gaat het?
- Welke digitale kanalen kan ik open stellen om aan de wet te voldoen?
- Welke betrouwbaarheidsniveaus zijn er voor digitale kanalen?
- Met welke kosten moet ik rekening houden?
Meer informatie over de wet en de voortgang vind je in het dossier over de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.