Overheidsregistraties zijn er op drie niveaus:
- Basisregistraties
- Sectorregistraties
- Lokale of organisatie specifieke registraties
Belang van sectorregistraties
Van alle overheidsregistraties nemen sectorregistraties een unieke positie in. Onder een sectorregistratie verstaan we hier een landelijk dekkende registratie, met een wettelijke grondslag, waarin gegevens over individuele en identificeerbare objecten, subjecten of rechten zijn vastgelegd. Deze registraties zijn de spil in de informatievoorziening van sectoren.
Het verbinden van sectorregistraties aan basisregistraties is daarom belangrijk voor de hierboven genoemde ambities. Met elke verbinding van een sectorregistratie aan een basisregistratie neemt de totale samenhang van overheidsgegevens immers toe. Overeenkomsten en verschillen tussen gegevens worden inzichtelijk, het verbeteren van de samenhang kan systematisch plaatsvinden en het combineren van gegevens uit registraties van verschillende sectoren wordt eenvoudiger. Gegevens uit het stelsel van basisregistraties stromen dan via sectorregistraties naar afnemers. Een voorbeeld hiervan is de koppeling van het Landelijk Register Kinderopvang- en Peuterspeelzalen (LRKP) aan de BAG.
Verbindingen van sectorregistraties met het stelsel
Een belangrijk aspect van het stelsel van basisregistraties is dat deze onderling verbonden zijn. Op weg naar een Gegevenslandschap zal een verdere verbinding plaats moeten vinden met sectorregistraties. Net als in het stelsel van basisregistraties worden minimaal dezelfde identificaties (sleutels) gebruikt als in de basisregistraties. Denk aan het BSN voor personen en de verschillende BAG-id’s voor adressen en gebouwen. De gebruiker van de registraties kan dan op basis van deze sleutels de voor hem of haar relevante gegevens uit zowel de sectorregistratie als de basisregistratie opvragen en combineren. Een voorbeeld hiervan is het opvragen van naam, adres, woonplaats en geboortedatum van een persoon uit de Basisregistratie Personen (BRP) en de diploma’s van diezelfde persoon uit het Diplomaregister van DUO. Dit is eenvoudig als het Diplomaregister hetzelfde identificerende gegeven voor personen (het BSN) bevat als de BRP.
Als een sectorregistratie via identificaties (sleutels) gekoppeld is met een basisregistratie dan wordt het ook mogelijk om de voor de afnemers in de sector relevante gegevens uit die basisregistratie over te nemen in de sectorregistratie. De afnemers in de sector hoeven dan alleen de sectorregistratie nog maar te raadplegen voor alle voor hen relevante gegevens. Dit noemen we het ‘doorleveren van gegevens’ door de sectorregistratie. Doorleveren vindt binnen het Stelsel van Basisregistraties ook plaats. BRP doet dit bijvoorbeeld voor de adresgegevens van personen: de BRP neemt gegevens als woonplaatsnaam en huisnummer over uit BAG en levert deze adresgegevens door aan haar afnemers. Uiteraard vraagt dit om een geautomatiseerde koppeling zodat wijzigingen in de basisregistratie automatisch worden overgenomen in de sectorregistratie.
Inventarisatie sectorregistraties
Om een verdere concretisering naar een Gegevenslandschap te bewerkstellingen is geïnventariseerd welke sectorregistraties er zijn. Er zijn ruim honderdvijftig sectorregistraties geïdentificeerd die wettelijk door of in opdracht van overheidsorganisaties worden bijgehouden. Van alle in dit overzicht opgenomen sectorregistraties is in kaart gebracht tot welk domein ze behoren, welk doel ze hebben, welke gegevenssoorten ze bevatten en welke organisaties eigenaar, bronhouder en beheerder zijn. Het overzicht met sectorregistraties is beschikbaar via NORA-online.
Daarnaast is op NORA-online al enige tijd een inventarisatie beschikbaar van gegevenswoordenboeken voor verschillende werkingsgebieden binnen de overheid.
Geleerde lessen uit de praktijk van het koppelen van sectorregistraties.
Bij het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) is al waardevolle ervaring opgedaan met het koppelen aan de basisregistraties BAG en Handelsregister. Twee belangrijke lessen hieruit onderschrijven het belang van het koppelen van sectorregistraties met basisregistraties:
- “De grote winst van basisregistraties ligt in het gebruik van basisregistraties als koppelmechanisme. Zo ligt de toegevoegde waarde van de BRP natuurlijk gedeeltelijk in de gegevens die vastliggen in deze registratie zelf, zoals het adres, geslacht en geboortedatum. Maar de meerwaarde zit hem voor een belangrijk deel ook in het relateren en uitwisselen van gegevens op basis van het BSN. Dit principe geldt voor alle basisregistraties. Alle basisregistraties bieden sleutelgegevens die organisaties kunnen opnemen in hun eigen registraties, en die zij vervolgens kunnen meeleveren bij gegevensuitwisseling. Met deze sleutelgegevens kunnen gegevens uit diverse registraties dan aan elkaar gekoppeld worden.”
- “Wie de baten van basisregistraties wil maximaliseren moet de aandacht richten op alle (grotere) gegevensstromen tussen de organisatie en de organisaties in de omgeving. Stel de vraag “Bij welke andere overheden worden gegevens geregistreerd die voor onze processen van waarde kunnen zijn? En waar kan het wederzijds gebruik van basisregistratie-sleutels deze uitwisseling faciliteren?” Een inventarisatie van de gegevensstromen en (mogelijke) bronregistraties is dus een eerste stap. Als die in beeld zijn kan een nadere analyse van de gegevensbronnen worden uitgevoerd.”
De waardevolle lessen van het LRKP zijn ook voor andere sectorregistraties van belang.