• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties›Kwaliteit en terugmelden›Kwaliteit en terugmelden: het proces van verbeteren

Kwaliteit en terugmelden: het proces van verbeteren

Kwaliteit is belangrijk voor het stelsel van basisregistraties. Het hebben van een goed kwaliteitsregime is dan ook één van de twaalf eisen aan alle basisregistraties. Afnemers moeten inzicht hebben in de gerealiseerde kwaliteit van de basisregistraties. Ook hebben zij zelf een belangrijke rol in de verbetering in de kwaliteit van gegevens; zij zijn wettelijk verplicht melding te doen van gerede twijfel aan de juistheid van gegevens.

Het verbeteren van de kwaliteit

Het verbeteren van de kwaliteit gebeurt structureel en incidenteel.

  • De kwaliteit wordt structureel verbeterd dankzij slimme ontwerpprincipes van het stelsel van basisregistraties. Zo zijn er bepaalde verplichte handelingen die de kans op een onjuiste registratie verkleinen. De authentieke gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) worden bijvoorbeeld gebaseerd op een registratie van rechtsfeiten (zoals de Burgerlijke Stand).
  • Andere verplichte handelingen zorgen weer dat eventuele fouten worden gecorrigeerd. Afnemers zijn wettelijk verplicht om een terugmelding te doen als zij gerede twijfel hebben over de juistheid van een gegeven.
  • Naast de structurele ontwerpprincipes zijn er ook incidentele verbeterinitiatieven. Denk aan verbeterprogramma’s en -projecten. Bronhouders werken namelijk aan het verwezenlijken van een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau. Dankzij dergelijke initiatieven krijgt de kwaliteit in een korte tijd een flinke impuls.

Terugmelden bij twijfel over de kwaliteit van de gegevens

Terugmelden is één van de instrumenten om de kwaliteit van basisregistraties vast te houden. Het proces van terugmelden zorgt ervoor dat de fout in de basisregistratie wordt gesignaleerd en na onderzoek zo nodig wordt hersteld. Daardoor kunnen alle afnemers vervolgens het juiste gegeven gebruiken.

Werking van het proces van terugmelden

Het proces van terugmelden onderscheidt 3 fasen:

  1. De signalering van mogelijk onjuiste gegevens door de afnemer of de betrokkene (correctierecht).
  2. Het in onderzoek nemen van het gemelde gegeven door de bronhouder.
  3. De correctie en beschikbaarstelling van het gemelde gegeven aan de afnemer die het gegeven had gesignaleerd en afnemers die zijn geabonneerd op wijzigingen van de desbetreffende gegevens.

Een afnemer van een basisregistratie moet verplicht terugmelden als deze met vrij grote zekerheid vermoedt dat een authentiek gegeven uit een basisregistratie niet klopt. Bijvoorbeeld omdat deze weet dat het gegeven niet langer actueel is. Dat sterke vermoeden wordt aangeduid als ‘Gerede Twijfel’. Bij twijfel over de kwaliteit van een niet-authentiek gegeven is terugmelden niet verplicht. Het is wél gewenst! Iedere terugmelding draagt bij aan het verbeteren van een overheidsadministratie.

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties
  • Vragen en antwoorden

6 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English