• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Stelsel van basisregistraties› Nieuws›Stelsel van basisregistraties krijgt wettelijke basis

Stelsel van basisregistraties krijgt wettelijke basis

Stelsel van basisregistraties 1 december 2020

Het gebruik van gegevens uit basisregistraties moet makkelijker worden, zodat de overheid beter datagedreven kan werken aan maatschappelijke opgaven. Het stelsel van basisregistraties krijgt daarvoor een wettelijke basis. En de dienstverlening en kwaliteit worden verder verbeterd.

Staatssecretaris Knops stuurde op 19 november een brief over actuele ontwikkelingen aan de Tweede Kamer.

40 miljoen keer

Het gebruik van de gegevens uit basisregistraties neemt toe. Ze worden inmiddels ruim 40 miljoen keer per dag bevraagd. Bijvoorbeeld door overheden bij het verlenen van een vergunning of het uitkeren van een toeslag. En burgers en bedrijven bij het navigatie naar een adres of het opzoeken van huizenprijzen. In het stelsel van basisregistraties zijn deze gegevens met elkaar verbonden.

De basis van het stelsel is op orde, maar we zijn er nog niet. De overheid werkt steeds meer datagedreven; basisregistraties zitten in het hart van deze ontwikkeling. Daarvoor moeten gebruikers gegevens uit verschillende basisregistraties goed kunnen combineren. En de kwaliteit van deze  gegevens moet op orde zijn.

Bekijk de stelselplaat Gegevens

De stelselplaat Gegevens maakt zichtbaar hoe de gegevens uit de basisregistraties met elkaar verbonden zijn.

Gezamenlijk werken aan verbetering

Onder regie van de staatssecretaris is een programmaplan voor de verbetering van het stelsel van basisregistraties opgesteld. Het plan bevat een overheidsbrede ambitie, met doelen en activiteiten op stelselniveau. Het plan geeft ook invulling aan de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer. Met de brief informeert de staatssecretaris over de verbeteringen. De verbeteringen kennen 3 hoofdthema’s:

  • Betere dienstverlening aan burgers en bedrijven;
  • Meer gebruik van gegevens uit de basisregistraties;
  • Hogere kwaliteit van gegevens, ook de gegevens die in samenhang gebruikt worden.

In dit achtergrondartikel leest u hier meer over.

Wettelijke basis

Het ministerie van BZK is verantwoordelijk voor een goed functionerend stelsel. Het heeft een regierol over het programma; bijvoorbeeld met monitoring, onderzoek en ondersteuning bij uitvoering van het programmaplan. Daarbij werkt het ministerie samen met de uitvoeringsorganisaties die de basisregistraties beheren en de bronhouders van gegevens uit de registraties die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit. Daarnaast werkt zij samen met de gebruikers van de gegevens uit het stelsel, binnen en buiten de overheid.

Staatssecretaris Knops gaat de rol en verantwoordelijkheid van BZK in het stelsel van basisregistraties vastleggen in de Wet digitale overheid. Daarmee krijgt het stelsel als geheel – net als de individuele basisregistraties – een wettelijke basis. Dit is belangrijk, omdat daarmee de verantwoordelijkheid voor de samenhang tussen de basisregistraties wordt geborgd

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Kamerbrief over stelsel van basisregistraties
  • “Samen investeren in verbetering”
  • Veel kwaliteitsinformatie over stelsel van basisregistraties beschikbaar
  • Rollen
  • Stelselafspraken
  • 12 eisen
  • Wat gaat het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties doen?
  • Meldpunt voor onjuiste overheidsdata komt begin 2021
  • Alles over het stelsel van basisregistraties

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties

Zie ook:

  • Kamerbrief over stelsel van basisregistraties
  • “Samen investeren in verbetering”
  • Veel kwaliteitsinformatie over stelsel van basisregistraties beschikbaar
  • Rollen
  • Stelselafspraken
  • 12 eisen
  • Wat gaat het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties doen?
  • Meldpunt voor onjuiste overheidsdata komt begin 2021
  • Alles over het stelsel van basisregistraties

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

5 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English