• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen› Stelsel van basisregistraties› Nieuws›Meldpunt voor onjuiste overheidsdata komt begin 2021

Meldpunt voor onjuiste overheidsdata komt begin 2021

basisregistraties 4 november 2020

Staatssecretaris Raymond Knops meldt dat er een nieuw centraal meldpunt voor fouten in overheidsregistraties komt. Daar kunnen burgers incorrecte gegevens melden, zoals onterechte overlijdensverklaringen. Het nieuwe meldpunt gaat naar verwachting begin 2021 van start.

Onjuiste data

Data uit de basisregistratie wordt automatisch doorgegeven aan vele systemen. Wanneer er een fout in de data zit blijkt rechtzetten vaak moeilijk, en dit kan grote gevolgen hebben. Zo werd een Rotterdammer door een fout van de gemeente als overleden geregistreerd. Vervolgens raakte hij zijn verzekeringen, paspoort, rijbewijs en pensioen kwijt.

Opstarten

Staatssecretaris Raymond Knops heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens opdracht gegeven om het meldpunt op te zetten in samenwerking met de beheerders van de basisregistraties.  Knops: “Bij het opzetten van het meldpunt betrek ik nadrukkelijk de ervaringen en verwachtingen van burgers en de ervaringen die zijn opgedaan met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude”.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Gebruikersonderzoek basisregistraties: tevredenheid over gegevens en mogelijkheden, samenhang kan beter
  • Met linked data kunnen gebruikers de geobasisregistraties beter benutten
  • Gegevens BRP worden niet versleuteld
  • Opname levenloos geboren kinderen in BRP is nu mogelijk 

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties

Zie ook:

  • Gebruikersonderzoek basisregistraties: tevredenheid over gegevens en mogelijkheden, samenhang kan beter
  • Met linked data kunnen gebruikers de geobasisregistraties beter benutten
  • Gegevens BRP worden niet versleuteld
  • Opname levenloos geboren kinderen in BRP is nu mogelijk 

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

5 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English