• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties›12 eisen

12 eisen

Wetten over basisregistraties en veranderingen daarin moeten voldoen aan twaalf eisen. Op deze pagina vindt u een overzicht en beknopte uitleg van deze eisen. De volledige tekst en omschrijving van de eisen staat in bijlage 2 bij de kamerbrief Actieprogramma Elektronische Overheid (2003, nr 26 387) .

  • Eis 1: De registratie is bij wet geregeld
  • Eis 2: De afnemers hebben een terugmeldplicht
  • Eis 3: De basisregistratie wordt verplicht gebruikt door de hele overheid
  • Eis 4: Er is duidelijkheid over de aansprakelijkheid
  • Eis 5: De realisatie en exploitatie gebeuren tegen redelijke kosten en er is eenduidigheid over de verdeling ervan
  • Eis 6: Er is duidelijkheid over inhoud en bereik van de registratie
  • Eis 7: Er zijn sluitende afspraken en procedures tussen de houder van het register aan de ene kant en de leveranciers en de afnemers van gegevens aan de andere kant
  • Eis 8: Er zijn duidelijke procedures voor de toegankelijkheid van de basisregistratie
  • Eis 9: Er is een streng regime van kwaliteitsborging
  • Eis 10: Er is vastgelegd dat en hoe afnemers van gegevens op een niet-vrijblijvende manier betrokken worden bij de besluitvorming over de registratie
  • Eis 11: De positie van de basisregistratie binnen het stelsel van basisregistraties is duidelijk en de relaties met de basisregistraties zijn beschreven
  • Eis 12: De zeggenschap over de basisregistratie berust bij een bestuursorgaan en er is een minister verantwoordelijk voor het realiseren, resp. het functioneren van de registratie

Heldere wetgeving

Eis 1: De registratie is bij wet geregeld

Een basisregistratie is een bij wet geregeld register waarin authentieke gegevens zijn opgenomen. Een afnemer kan voor zijn taakuitoefening een authentiek gegeven uit de basisregistratie gebruiken alsof deze het gegeven zelf heeft verzameld.

Eis 2: De afnemers hebben een terugmeldplicht

Gegevens in een basisregistratie moeten vanwege het overheidsbrede belang voldoen aan hogere eisen dan waaraan een registratie van een individuele overheidsorganisatie moet voldoen. Die hogere eisen komen bijvoorbeeld tot uiting in verplichte procedures voor signalering en de wijze van correctie van onjuiste gegevens.

Eis 3: De basisregistratie wordt verplicht gebruikt door de hele overheid

Alle overheidsorganisaties zijn verplicht om basisregistraties te gebruiken. In principe is het niet toegestaan om gegevens die al in een basisregistratie beschikbaar zijn, opnieuw te verzamelen. Dat is nodig om te zorgen dat burgers en bedrijven hun gegevens maar eenmaal hoeven aan te leveren.

Eis 4: Er is duidelijkheid over de aansprakelijkheid

In de wet van iedere afzonderlijke basisregistratie is beschreven welke organisatie aansprakelijk is bij onjuistheden en het kunnen aanspreken van partijen.

Transparante financiën

Eis 5: De realisatie en exploitatie gebeuren tegen redelijke kosten en er is eenduidigheid over de verdeling ervan

Bij het concept van basisregistraties komen de baten vooral aan de afnemers toe, en worden de kosten gemaakt bij de bronhouders en verstrekkers. De eerstverantwoordelijk minister voor de registratie is verantwoordelijk voor het vinden van een oplossing voor het bekostigingsvraagstuk in samenspraak met de beheerder en beoogde afnemers.

Duidelijke inhoud en structuur

Eis 6: Er is duidelijkheid over inhoud en bereik van de registratie

De inhoud van de registratie is glashelder. De definities en het domein van de gegevens worden voor iedere basisregistratie vastgelegd in een gegevenswoordenboek.

Duidelijke verantwoordelijkheden en procedures

Eis 7: Er zijn sluitende afspraken en procedures tussen de houder van het register aan de ene kant en de leveranciers en de afnemers van gegevens aan de andere kant

Er zijn sluitende afspraken en procedures tussen de houder van het register aan de ene kant, en de leveranciers en de afnemers van gegevens aan de andere kant. Voorbeelden van procedures waar duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden zijn ‘change management’ en het gebruik van formaten voor de uitwisseling van gegevens.

Eis 8: Er zijn duidelijke procedures voor de toegankelijkheid van de basisregistratie

Er zijn zowel openbare en gesloten registraties in verband met de privacygevoeligheid van de gegevens. Bij openbare basisregistraties ligt de nadruk voor toegankelijkheid en leveringsvoorwaarden. Bij gesloten basisregistraties ligt de nadruk op autorisatieprocedures.

Eis 9: Er is een streng regime van kwaliteitsborging

De kwaliteit van de gegevens in een basisregistratie moet beter zijn dan iedere organisatie op eigen houtje kan realiseren. Daarom zijn afnemers verplicht twijfelgevallen te melden. Ook moet de kwaliteit van de gegevens in de basisregistratie voor alle afnemers transparant zijn, door inzichtelijkheid van kwaliteitsborgingsprocedures en het gerealiseerde kwaliteitsniveau.

Eis 10: Er is vastgelegd dat en hoe afnemers van gegevens op een niet-vrijblijvende manier betrokken worden bij de besluitvorming over de registratie

De eisen aan een basisregistratie veranderen in de loop van de tijd. De afnemers kunnen hierop op een niet vrijblijvende wijze invloed uitoefenen, omdat ze voor hun taken afhankelijk zijn van de basisregistratiegegevens.

Onderdeel van het stelsel

Eis 11: De positie van de basisregistratie binnen het stelsel van basisregistraties is duidelijk en de relaties met de basisregistraties zijn beschreven

Er zijn duidelijke afspraken over de afbakening, aanduiding en de relaties van de gegevens binnen het stelsel van basisregistraties. Ook bij het toevoegen van een nieuwe basisregistratie. Zo is en blijft het stelsel intern consistent.

Eis 12: De zeggenschap over de basisregistratie berust bij een bestuursorgaan en er is een minister verantwoordelijk voor het realiseren, resp. het functioneren van de registratie

De overheid behoudt altijd zelf zeggenschap over de basisregistraties. Het operationeel beheer kan onder duidelijke voorwaarden en eisen eventueel door een (semi)-overheidsinstelling of een organisatie in de private sector worden uitgevoerd.

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties
  • Vragen en antwoorden

6 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English