Regie op eigen gegevens? Dit gebeurt er al in de praktijk!
De patiënt die alle informatie over zijn gezondheid kan inzien in een overzichtelijke app.
De buitenlandse student die in Nederland komt studeren, en snel en gemakkelijk de juiste informatie aan de juiste instantie kan doorgeven.
En het familielid dat na het overlijden van een dierbare in één keer al diens abonnementen kan opzeggen.
In alle drie de voorbeelden gaat het om het ontsluiten van persoonlijke gegevens, op een veilige en gebruikersvriendelijke manier. Waarbij de mensen van wie die gegevens zijn zélf bepalen wie, wanneer welke gegevens mag inzien of gebruiken. Zo zijn er nog veel meer (overheids)organisaties die aan de slag zijn met het ‘teruggeven’ van de regie aan mensen over hun eigen -digitale – gegevens.
Een aantal daarvan hebben we voor u verzameld. De rol van het programma Regie op Gegevens (RoG) daarbij? Wij volgen deze praktijkvoorbeelden, ondersteunen ze waar mogelijk, en proberen ervan te leren.
Uw praktijkvoorbeeld delen?
Bent u ook bezig met mensen regie geven over hun eigen gegevens? En wilt u daarover uw kennis en ervaringen delen? Wij horen graag van u! Neem contact op met regieopgegevens@ictu.nl
Voorbeelden
Verzekering, vergunning, paspoort; Met MijnApp regel je het allemaal
Als je iets moet aanvragen of regelen, dan heb je daar meestal gegevens van verschillende organisaties voor nodig. “Neem nou de aanvraag van een uitkering bij de gemeente. Daar moet je van alles voor aanleveren: persoonsgegevens, informatie over je woonsituatie, bankafschriften. Of bij een hypotheek: gegevens over je loon, leningen, belastingen, eventuele schulden…” Aan het woord is Dewi Delhoofen, programmamanager Digitale Transformatie bij de gemeente Eindhoven. Ze is één van de drijvende krachten achter MijnApp.
Lees ‘Verzekering, vergunning, paspoort: met MijnApp regel je het allemaal’
Closure regelt alle opzeggingen na overlijden
Als een dierbare overlijdt, moet er een hoop geregeld worden. Het opzeggen van abonnementen en contracten, bijvoorbeeld. En dat zijn er meestal nogal wat. Dat is niet alleen een tijdrovende, maar ook een emotionele klus. Closure neemt nabestaanden die klus uit handen. Met een centraal meldpunt waar je in één keer alle bedrijven kunt informeren.
Lees ‘Van Facebook-account tot bankrekening: Closure regelt alle opzeggingen na overlijden’
De financiën uit handen, de regie in handen met het Digitaal Huishoudboekje
Elke maand stress, elke maand de eindjes aan elkaar moeten knopen, elke maand financiële zorgen. In de gemeente Utrecht hoeft dat niet langer. Daar kun je je financieel laten ontzorgen. Hoe? Met het ‘Huishoudboekje’, een digitaal hulpmiddel dat de gemeente aanbiedt, krijgen mensen de regie op hun leven weer terug.
Lees ‘De financiën uit handen, de regie in handen met het Digitaal Huishoudboekje’
MaaS zet de reiziger echt centraal!
Je reis van deur tot deur plannen, boeken en betalen. Met een en dezelfde app. Waarbij je niet alleen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Maar bijvoorbeeld ook van deelauto’s en -scooters, huurfietsen en (water)taxi’s. Dat is in een notendop het idee achter MaaS: Mobility as a Service.
Lees ‘MaaS zet de reiziger écht centraal. Een gigantische cultuuromslag’
Inkomensonzekerheid wegnemen met behulp van i4Sociaal
Hoe maak je werken naast een bijstandsuitkering aantrekkelijker? Antwoord: door mensen relevante informatie te geven, die toegesneden is op hun situatie. En door ze inzicht en een overzicht te bieden over hun maandelijkse inkomsten. Kortom: door financiële onzekerheden en administratieve drempels weg te nemen. De gemeente Enschede werkt hard om dat voor elkaar te krijgen. Met een oplossing, waarbij mensen zelf aan de knoppen zitten.
Lees ‘Meer inzicht in je inkomen met behulp van i4Sociaal’
Met de IRMA-app kun je alle kanten op.
IRMA is een privacyvriendelijke app waarmee je persoonsgegevens kunt ophalen en delen. Sietse Ringers, lead developer bij IRMA, legt uit hoe IRMA werkt en op welke uitgangspunten hun aanpak gebaseerd is. “Met IRMA deel je alleen de absoluut noodzakelijke gegevens, en niets meer. Het gebruiken van IRMA begint met het downloaden van de app op je telefoon. Zodra je dat hebt gedaan, ga je de app vullen met zogenaamde ‘attributen’. Dat zijn persoonsgegevens of eigenschappen, denk aan je naam, BSN, adres en geboortedatum. Maar bijvoorbeeld ook: een abonnement op een krant of een lidmaatschap bij een voetbalvereniging”.
Lees ‘Van laten zien dat je ergens lid van bent tot bewijzen dat je ouder dan 18 bent: met de IRMA-app kun je alle kanten op.’
Gemakkelijk en comfortabel van A naar B
Als je in een rolstoel zit, slechtziend bent of een andere beperking hebt, dan ben je niet vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. Je kunt niet zomaar in de auto stappen of de fiets pakken. Je bent afhankelijk van speciaal vervoer. Wat je dan echt niet kunt gebruiken, is dat je uren moet wachten op de rolstoelbus die je naar het ziekenhuis moet brengen. Of nog erger: de bus komt helemaal niet. Maar dit soort situaties doen zich nu wel voor. Het zijn geen uitzonderingen.
Lees ‘Gemakkelijk en comfortabel van A naar B, ook als je een beperking hebt’
Meer regie op gegevens? Gebruik de blauwe knop!
Wie geldproblemen heeft, kan bij de gemeente terecht voor schuldhulp. Alleen: om geholpen te kunnen worden, moet je wel eerst zelf al je financiële gegevens bij elkaar verzamelen. Een tijdrovende en ingewikkelde klus – zeker als je al in de financiële problemen zit. Reden voor veel mensen om snel weer af te haken, nog vóórdat ze een schuldhulptraject ingaan.
Lees ‘Meer Regie op je Gegevens met behulp van de blauwe knop’
Schluss: Het is tijd voor een totaal ander internet
“Het internet moet op de schop. Volledig. En Schluss heeft alles in zich om de nieuwe standaard te worden voor het wereldwijde internet.” Aan het woord is Marie-José Hoefmans, één van de initiatiefnemers van Schluss. Ze toont direct even de inzet en ambitie. En die is niet mis.
Lees ‘Het is tijd voor een totaal ander internet. Waar de gebruikers de baas zijn’
Al je financiële gegevens in een helder overzicht….ja dat kan gewoon!
Wat houd ik eigenlijk elke maand over? Hoe hoog is mijn hypotheek nog? Hoeveel krijg ik eigenlijk als ik met pensioen ga? Veel mensen in Nederland zitten met dit soort vragen. Ze hebben geen idee hoe ze er precies voor staan, financieel gezien. Dat komt omdat ze geen totaaloverzicht hebben van hun financiële plaatje. En doordat je geen overzicht hebt, heb je ook geen inzicht.
Lees ‘Al je financiële gegevens in één helder overzicht… ja, dat kán gewoon’
Budget Assistent Schiedam (BAS) – Gemeente Schiedam
BAS is met name gericht op voorkomen van hoge bewindvoeringskosten als iemand in de schulden zit. Door te programmeren waar geld aan wordt uitgegeven (vaste rekeningen aan doelen zoals huur, energie, etc.) en mag worden uitgegeven, kan er een blockchainvariant van de bewindvoerder / budgetbeheerder worden gerealiseerd. Een smart contract regelt welk onderdeel van het inkomen vrij besteedbaar is en aan welke doeleinden dit kan worden gespendeerd. Dat kan met cryptovaluta (de SchieCoin). Leveranciers van vaste diensten (huur, elektriciteit, etc.) krijgen een ‘wallet’ van de gemeente. De ontvangen SchieCoins kunnen zij inwisselen voor euro’s.
MedMij- Patiëntenfederatie Nederland & ministerie VWS
MedMij zorgt er voor dat gezondheidsdata uit verschillende bronnen op eenzelfde, en ook veilige en vertrouwde manier bijeen gebracht kan worden. Dat is belangrijk, want het gaat tenslotte om persoonlijke medische informatie. Dit gaat d.m.v. een nationaal afsprakenstelsel met zowel technische standaarden als juridische richtlijnen. MedMij bouwt zelf geen PGO (Persoonlijke GezondheidsOmgeving), maar ontwikkelt de spelregels waaraan PGO’s en de systemen van zorgverleners moeten voldoen. Voor het onderling uitwisselen van gegevens stelt MedMij de regels op.
lees meer op medmij.nl
PAZIO – Vitavalley
PAZIO is een overkoepelend eHealth portaal waarin online diensten van meerdere zorg- en welzijnsorganisaties worden samengevoegd voor de burger. Eén veilige toegang tot online zorg- en welzijnsdiensten. Patiënten en cliënten loggen één keer in met DigiD en hebben via PAZIO toegang tot de online diensten van de huisarts, het ziekenhuis, maar ook tot die van de fysiotherapeut, het buurtteam en de gemeente.
lees meer op pazio.nl