NORA is begonnen als een set van afspraken om digitale dienstverlening in de publieke sector mogelijk te maken en te verbeteren. Nog steeds vormen de bindende afspraken over interoperabiliteit en kwaliteit van dienstverlening de kern van de NORA. Deze set afspraken is ingedeeld in 4 niveaus, van algemeen naar specifiek:
- kernwaarden van dienstverlening (5)
- kwaliteitsdoelen (20)
- architectuurprincipes (17)
- implicaties van architectuurprincipes (89)
Om die kern heen groeide een community waarin de kennis en ervaring van architecten, projectleiders, beleidsadviseurs en specialisten bij elkaar komt. Zo passen we de bindende afspraken telkens aan de nieuwste inzichten en ontwikkelingen aan, werken we samen om praktijkproblemen op te lossen en maken gebruik van elkaars expertise. Zodra er uit de community nieuwe inzichten, good practices, tips of herbruikbare oplossingen voortkomen delen we ze op http://noraonline.nl Hier vind je ook de afspraken zelf en een serie inhoudelijke thema’s.
NORA en NORA Familie
De NORA richt zich op de publieke sector in het geheel en geldt dus voor alle domeinen en bestuurslagen. Afspraken in NORA maken samenwerken en informatie-uitwisseling mogelijk over bestuurslagen, ketens en domeinen heen. Maar ook binnen een keten, een domein, een bestuurslaag of een organisatie is het handig om afspraken te maken over samenwerking en informatie-uitwisseling. De zogenaamde NORA Familie, waarin alle afsprakenstelsels (architecturen) mee kunnen praten, voorkomt dat afspraken in de ene keten uitwisseling met de andere keten juist moeilijker maken.