Bijlage bij NL DIGIbeter 2020.
- We investeren in innovatie
- Beschermen van grondrechten en publieke waarden
- Toegankelijk, begrijpelijk én voor iedereen
- Onze dienstverlening maken we persoonlijker
- Klaar voor de toekomst!
1. We investeren in innovatie
(Terug naar overzicht actielijnen)
Actielijn 2019-2020 | Rapportage | 2020/2021 |
---|---|---|
Levensgebeurtenissen | ||
Verbeteren van de dienstverlening van de overheid aan de hand van specifieke levensgebeurtenissen. | We richten ons op merkbare verbeteringen bij de volgende levensgebeurtenissen: verhuizen, overlijden, studeren, duurzaam ondernemen, zorg, starten van een onderneming, overlijden van een ondernemer en stoppen als ondernemer. programmamenscentraal.nl |
|
Innovatie | ||
Innovatiebudget Digitale Overheid | Er zijn twintig projecten gestart vanuit het innovatiebudget (2019). digitaleoverheid.nl | In 2020 bedraagt het (innovatie)budget 6 miljoen euro. In 2021 bedraagt het budget 7 miljoen euro. |
Pilots waarin nieuwe technologieën worden toegepast. | Diverse pilots in het kader van Dutch Blockchain Coalition dutchblockchaincoalition.org en en Smart Society. vng.nl | Voortzetting samenwerking. |
Small Business Innovation Research. | In de eerste fase zijn 21 voorstellen gehonoreerd. rvo.nl | Start eerste fase van de ‘Small Business Innovation Research AI’. Onderwerpen: digitale inclusie, een leven lang leren en educatie. |
Startup in Residence | Het programma is interbestuurlijk geworden. digitaleoverheid.nl | Verdere uitbreiding met nieuwe partners. Voortzetting SiR. |
Smart cities | In 2020 zal een voorstel voor European Digital Innovation Hub smart Cities worden voorbereid. |
2. Beschermen van publieke rechten en waarden
(Terug naar overzicht actielijnen)
Actielijn 2019-2020 | Rapportage | 2020/2021 |
---|---|---|
Aandacht voor publieke waarden | ||
Dialoog met de maatschappij over de effecten van nieuwe technologieën op rechten en waarden. |
|
We blijven burgerdialogen voeren over de effecten van de digitalisering. We ontwikkelen ‘Tech Twijfels’: over de kansen en risico’s van nieuwe technologieën voor mensenrechten. |
Toolbox Ethisch Verantwoord Innoveren | Toolbox online. digitaleoverheid.nl | |
Brief over wettelijke waarborgen rond profilering door de overheid en richtlijnen voor de toepassing van algoritmen door de overheid. | In oktober 2019 verstuurd aan de Tweede Kamer. rijksoverheid.nl | BZK en OCW organiseren samen een hackathon om oplossingen te bedenken die discriminatie in digitale besluitvorming door algoritmes en AI voorkomen. |
Beleidsbrief AI, publieke waarden en mensenrechten. | Op 8 oktober 2019 is de beleidsbrief aan de Tweede Kamer verzonden. rijksoverheid.nl | |
Verkennend onderzoek naar de juridische aspecten van algoritmische besluitvorming. | Het onderzoek loopt. uu.nl | In 2020 publiceren we het verkennend onderzoek van het (WODC) van JenV. |
Code Goed openbaar bestuur | Omdat meer afstemming nodig bleek is in het belang van een goed en gedragen proces de planning van de Code verschoven. | De code zal in 2020 aan de Tweede Kamer worden gestuurd. We leveren in 2021 een Mensenrechten Impact Assessment op. We presenteren in 2020 ontwerpprincipes voor Al-systemen die ontwikkelaars helpen om discriminatie te voorkomen. Eind 2020 worden de resultaten van het multidisciplinaire project Calculemus-FLINT opgeleverd. In het Nationaal Actieplan Mensenrechten 2020 wordt aandacht besteed aan digitalisering (digitale inclusie). We verkennen de mogelijkheid van een code – naar Engels voorbeeld – ter bescherming van kinderen online. In het najaar van 2020 zal EZK in samenwerking met BZK onderzoek afronden naar de effecten van door private partijen ingezette zelflerende algoritmen op consumenten wanneer zij daar – bewust of onbewust – gebruik van maken. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) draagt met het adviestraject ‘Sturen met data’ bij aan de (politieke) discussie over de legitimiteit van gedragssturing met data. Advies WRR op de effecten van AI op de publieke waarden. Naar verwachting gereed in 2020. We stemmen beleid en onderzoek op het gebied van publieke waarden af binnen het samenwerkingsplatform AI. In internationaal verband (Raad van Europa en Europese Commissie) blijven we de komende jaren het belang agenderen van het centraal stellen van publieke waarden en mensenrechten bij digitalisering. Bijvoorbeeld bij de inzet van AI (opvolging van het Witboek AI door de Europese Commissie in 2021. BZK is samen met OCW betrokken bij de richtlijn AI die momenteel door UNESCO wordt voorbereid. Ook werken we samen met de OESO aan ethische principes voor verantwoord datagebruik. |
Digitale Democratie | lokale-democratie.nl | |
Opschaling proeftuin met digitale participatiemiddelen. | In de Proeftuin Lokale Digitale Democratie werken gemeenten samen aan de ontwikkeling van open source tools voor burgerparticipatie. digitaleoverheid.nl | In 2020 geven we een vervolg aan Proeftuin Lokale Digitale Democratie waarin gemeenten samenwerken aan de ontwikkeling van open source tools voor burgerparticipatie. |
Summerschools ‘digitale democratie’. | Tijdens de summerschools ontwikkelden deelnemers in plaats van een manifest een toolkit. lokale-democratie.nl | Voor de vergroting van het bewustzijn en de kennis over de impact van de digitalisering, sluiten we in 2020 aan bij verschillende – door partners georganiseerde – bijeenkomsten, congressen en workshops. We ondersteunen decentrale overheden bij de implementatie van de tijdelijke spoedwet, over digitale besluitvorming. Dat doen we met praktische handreikingen, Q&A’s en video’s. In 2020 sluiten meer meer gemeenten en provincies aan op de (open source) raadsinformatie-standaard. Het totale aantal neemt daardoor toe tot ongeveer 250 aangesloten gemeenten. Eind 2021 zijn dit er naar verwachting 300. Onderzoek naar succesvolle methoden van online democratie in Estland en enkele andere Europese landen. Het onderzoek maakt inzichtelijk hoe we deze methoden ook in Nederland kunnen toegepassen. |
Wetgeving | ||
Handleiding wetgeving en ICT (best practices). | In het najaar van 2019 zijn we gestart met het opstellen van een Handleiding wetgeving en ICT. | De Handleiding wetgeving en ICT is eind 2020 gereed. Er zijn aanpassingen voorgesteld met betrekking tot de Aanwijzingen voor de regelgeving en het Integraal Afwegingskader Beleid en Wetgeving. |
Wetsvoorstel digitale overheid | Het wetsvoorstel digitale overheid is in februari 2020 aangenomen door de Tweede Kamer. digitaleoverheid.nl | Het is de planning is dat de Wet Digitale Overheid op 1 januari 2021 in werking treedt. |
Wijziging Paspoortwet die nodig is voor de invoering van de elektronische Nederlandse Identiteitskaart (eNiK). | De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet februari 2020 aangenomen. tweedekamer.nl | Op 1 januari 2021 staat de inwerkingtreding van de wijziging van de Paspoortwet gepland. |
Wetsvoorstel modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. | In 2020 is het wetsvoorstel modernisering elektronisch berichtenverkeer aangeboden aan de Tweede Kamer. tweedekamer.nl | Het is de planning dat in 2021 de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in werking treedt. |
Het wetsvoorstel elektronische publicaties. | Het wetsvoorstel elektronische publicaties is in december 2019 door de Tweede Kamer aangenomen. digitaleoverheid.nl | Het is de planning dat het wetsvoorstel elektronische publicaties in werking treedt op 1 januari 2021. |
Initiatiefwetsvoorstel open overheid. | Begin 2019 is een aangepast initiatiefwetsvoorstel open overheid aan de Tweede Kamer aangeboden. digitaleoverheid.nl | |
Een wijziging van de Wet hergebruik van overheidsinformatie. | In het najaar van 2020 wordt de Wet hergebruik van overheidsinformatie aangeboden aan de Tweede Kamer. digitaleoverheid.nl | Wijziging Wet hergebruik treedt in werking in 2021. In 2020 wordt een verzamelwet Basisregistratie Personen (BRP) aan de Tweede Kamer aangeboden. Eind 2020 wordt aan de Tweede Kamer gerapporteerd over de voortgang van Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (AA). De inwerkingtreding van de wetswijziging staat gepland voor 1 juli 2021. |
3. Toegankelijk, begrijpelijk en voor iedereen
(Terug naar overzicht actielijnen)
Actielijn 2019-2020 | Rapportage | 2020/2021 |
---|---|---|
Digitale inclusie | digitaleoverheid.nl | |
Aanpak digitale inclusie |
|
|
DigiToegankelijk | Uit de nulmeting komt naar voren dat een jaar voor de ingang van het tijdelijk besluit voor bestaande websites de toegankelijkheid van één op de drie overheidswebsites al redelijk tot goed op orde is. digitaleoverheid.nl | In 2020 werken we met alle overheidsorganisaties, Digitoegankelijk.nl en Gebruiker Centraal verder aan het toegankelijker maken van websites en apps conform het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid. |
Digitale identiteit | ||
Fraudebestendige oplossingen voor identificatie en helpen van slachtoffers van identiteitsfraude. | We investeren in het permanent verbeteren van hetherstelvermogen van inlogmiddelen.Daarnaast is een Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. | We brengen het herstelvermogen van inlogmiddelen verder op orde, zo kunnen we burgers die slachtoffer worden van identiteitsfraude beter helpen. |
Verhogen betrouwbaarheidsniveau van inloggen van bedrijven bij de overheid (met eHerkennings-middelen) naar niveau 3 (eIDAS: substantieel) | Bij het UWV en de Belastingdienst is eHerkenning-niveau 3 ingevoerd. Eind 2019 zijn 443 (overheids)dienstverleners aangesloten op eHerkenning. Ook zijn eind 2019 in totaal 402.239 inlogmiddelen verstrekt, waarvan 123.945 op eHerkenning-niveau 3. | Het betrouwbaarheidsniveau van inloggen voor bedrijven wordt geleidelijk naar niveau 3 verhoogt. Bedrijven die voor belastingaangifte eHerkenning nodig hebben, compenseren we voor die gemaakte kosten. Dat realiseren we eind 2020. |
Verhogen betrouwbaarheidsniveau van inloggen van burgers bij de overheid (met eHerkennings-middelen) naar niveau 3 (eIDAS: substantieel). | In 2019 zijn meerdere campagnes gevoerd om het gebruik van de DigD-app te stimuleren, waardoor het aantal gebruikers van bijna 2,5 miljoen naar ruim 6 miljoen steeg. In het gebruiksgemak van de app zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd. De DigiD-app was in 2019 de meest gedownloade gratis app in de App Store en is in totaal ongeveer 340 miljoen keer gebruikt om in te loggen. | In 2020 vindt een brede uitrol plaats van:
|
In 2020 vindt een brede uitrol plaats van: • het inloggen met tweestapsverificatie. Het streven is dat alle burgers eind 2020 toegang hebben tot deze meer betrouwbare • methode; • het inloggen door burgers met app of sms-code. Het streven is dat alle burgers eind 2020 toegang hebben tot niveau 3 (substantieel) van DigiD. | De voorbereidingen voor de (tijdelijke toelating) voor private alternatieven zijn in volle gang. | Het streven is eind 2020 de eerste private inlogmiddelen (als alternatief voor DigiD) via een tijdelijke toelating voor burgers beschikbaar worden. |
Onderzoek naar virtuele Identiteit. | In 2019 zijn we gestart we met de experimentele ontwikkeling van een virtuele identiteit zoals ’je reisdocument op je mobiel’. BZK en JenV zijn samen gestart met de ontwikkeling van de zogenaamde Known Traveller Digital ldentity (KTDI). | |
Testen van nieuwe digitale identiteitstoepassingen. | In 2019 is naar aanleiding van het digitale identiteitslab een wegingskader digitale identiteit opgeleverd. In het digitale identiteitslab zijn verschillende tests gedaan met digitale identiteitstoepassingen. Ook in het kader van het innovatiebudget digitale overheid hebben meerdere initiatieven budget en ondersteuning ontvangen die testen met nieuwe digitale identiteitstoepassingen. | In 2020 werkt BZK samen met andere departementen, mede overheden en maatschappelijke partners aan een visie op digitale identiteit. Ook worden in het kader van het innovatiebudget digitale overheid wederom experimenten uitgevoerd rond het gebruik van digitale identiteitstoepassingen in de praktijk. Hiernaast gaat BZK door met de experimenten rond de ontwikkeling van een virtuele identiteit (vID), de Known Traveller Digital Identity (KDTI) en het in Europees verband onderzoeken van het concept Self Sovereign Identity. |
Prototype van Self Sovereign Identity wordt in 2020 opgeleverd. | We werken aan het concept Self Sovereign ldentity (SSI). Het concept is nog in ontwikkeling. | |
In 2020 worden de eerste resultaten opgeleverd, waaronder het automatisch raadplegen van het Register Paspoortsignaleringen. | Zie voor de concrete acties: rijksoverheid.nl | 3. Voor het programma Reisdocumentenstelsel wordt in 2020 een reactie gegeven op het BIT-advies. Met de Elektronische Nederlandse Identiteitskaart wordt in 2021, na inwerkingtreding van de Paspoortwet, via een extra functionaliteit op de ID-kaart elektronisch inloggen op niveau “hoog” mogelijk gemaakt. |
Machtigingen | ||
De machtigingsvoorziening is zo gebruiksvriendelijk gemaakt dat iedereen hem kan gebruiken. Machtigen kan voor (digitale) diensten van de Belastingdienst en DUO. Het UWV zal naar verwachting op november 2019 aansluiten. Uitrol naar andere dienstverleners wordt gepland. | Ten aanzien van de vertraging van het programma Machtigen en vervolgacties wordt de Kamer separaat geïnformeerd. | De komende periode zal het programma Machtigen volledig herijkt worden. De eerste prioriteit ligt bij het massaal aansluiten van de sector zorg op vrijwillig machtigen, omdat hier het grootste maatschappelijke belang ligt. De Kamer wordt bij de eerstvolgende voortgangsrapportage over het programma Machtigen geïnformeerd over de opgelopen vertragingen en de acties die naar aanleiding daarvan in gang zijn gezet. |
Moeders zijn automatisch gemachtigd voor hun kinderen (onder andere in de zorg) en wettelijke vertegenwoordigers (waaronder curatoren) zijn automatisch gemachtigd voor hun cliënten. Uitrol hiervan binnen de overheid vindt stapsgewijs plaats. | Zie regel hierboven. In het ziekenhuis Tjonge Schans is een pilot uitgevoerd waarbij moeders inzage hebben in de medische gegevens van hun minderjarige kind. | |
Regie op gegevens | digitaleoverheid.nl (Pdf, 1,9 Mb) De beleidsuitgangspunten zijn hiervoor geformuleerd in de Beleidsbrief regie op gegevens (18 juni 2019). | In 2020 komt er een interbestuurlijke planning voor de stapsgewijze invoering van regie op gegevens. |
Delen van gegevens | ||
Pilots en eerste implementaties voor het delen van gegevens. |
|
|
Overheidsbrede kaders voor het delen van gegevens met private organisaties. | Inventarisatie bestaande juridische kaders is beschikbaar. rog.pleio.nl
|
We ontwikkelen overheidsbrede (juridische) kaders voor het delen van gegevens met private organisaties. Naar verwachting zijn eind 2020 de eerste voorstellen voor hoe we dat regelen in de Wet digitale overheid (2e tranche) gereed voor adviesaanvragen. |
BRP-gegevens delen | Tussenbalans gemeld in aparte brief d.d. 20 december 2019. | We maken het in 2020 mogelijk dat burgers via MijnOverheid zelf hun BRP-gegevens kunnen delen met organisaties van het maatschappelijk middenveld. |
Eenmalige gegevensverstrekking | ||
We verankeren het principe van eenmalige verstrekking en verplicht gebruik van basisgegevens. | Bij gebruikers van basisregistraties is onderzocht wat belemmeringen zijn voor verplicht gebruik en eenmalige verstrekking van de gegevens. Een van de conclusies is dat het juridisch verankeren van verplicht gebruik in de Wet digitale overheid niet nodig is, aangezien deze verplichting al vastligt in de wetgeving per basisregistratie. | We onderzoeken wat er moet worden vastgelegd in wetgeving. Denk daarbij aan de juridische basis voor het centraal meldpunt, stelselbrede afspraken en standaarden en het vastleggen van de stelselverantwoordelijkheid van de minister van BZK. |
MijnOverheid en eenmalige gegevensverstrekking. | Er wordt gewerkt aan een plan van aanpak. | Het streven is dat burgers in 2020 in MijnOverheid kunnen zien voor welke gegevens nu al het principe van eenmalige gegevensverstrekking geldt. |
Inzage en correctie | ||
Oplosteam voor knellende probleemgevallen om de gevolgen van een verkeerd gegeven snel recht te zetten. | Er is onderzoek gedaan naar de opzet van een (draaiboek voor een) overheidsbreed oplosteam voor complexe casuïstiek, waar knellende probleemgevallen vanwege een verkeerd gegeven onder kunnen vallen. | Naar verwachting wordt in 2020 door een oplosteam een pilot gedaan voor knellende probleemgevallen om de gevolgen van een verkeerd gegeven snel recht te zetten. |
Burgers vinden in MijnOverheid informatie over door welke organisaties welke basisgegevens zijn ontvangen. | De presentatie van de persoonsgegevens in de basisregistraties in MijnOverheid is verbeterd. | Burgers vinden in MijnOverheid informatie over welke organisaties welke basisgegevens ontvangen en voor welk doel. Daarnaast vinden zij daar ook een een correctieknop die hen direct naar het juiste loket brengt om basisgegevens te corrigeren. |
We trekken lessen uit de bestaande pilots die de regie op gegevens voor burgers en bedrijven vergroot en schalen op waar dat kan. | Voor het overzicht van pilots en resultaten: rog.pleio.nl | De leerervaringen en de gebruikersbeleving bij de toepassing van regie op gegevens delen we in 2020 met sectoren en partijen die investeringen willen doen op dit terrein. |
Stelsel van basisregistraties | Aan de instelling van een centraal meldpunt voor problemen door onjuiste gegevens in basisregistraties wordt gewerkt. | De positie van burgers en ondernemers zal worden versterkt, onder meer door het instellen van een centraal meldpunt voor het melden en oplossen van problemen door onjuiste gegevens in basisregistraties. Dit meldpunt is eind 2020 ingericht.Zie ook samenhang met eenmalige gegevensuitwisseling onder kopje regie op gegevens. |
Optimaliseren van het stelsel van basisregistraties via voorstellen voor verbeterd gebruiksgemak en mogelijk meer verplichtend gebruik. | De plannen zijn geformuleerd in de Beleidsbrief Regie op Gegevens (11 juli 2019) en de reactie op het rapport van de Algemene Rekenkamer over het stelsel van basisregistraties (18 juni 2019). Deze actielijn is ook opgenomen in de Data Agenda NL DIGITAAL. |
|
BRP | ||
We werken aan een toekomstvisie op het BRP-stelsel. | rijksoverheid.nl | In 2020 wordt een voortgangsrapportage over de stand van zaken van de doorontwikkeling van de BRP aan de Tweede Kamer verzonden (ontwikkelagenda BRP/toekomst BRP). Er zijn in 2020 richtinggevende kaders opgesteld, evenals een eerste concept-ontwikkelagenda voor wijzigingen in het BRP-stelsel. De werkgroep Toekomst BRP (met deelnemers vanuit gemeenten en uitvoeringsorganisaties) leverde eind mei een notitie op met negen strategische keuzes en daarbij horende principes voor de doorontwikkeling van de BRP. De resultaten van het in 2019/2020 uitgevoerde veiligheidsonderzoek en het internationaal onderzoek naar de ontwikkelingen van bevolkingsregistraties worden meegenomen bij het maken van keuzes voor de ontwikkelagenda. |
Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA). | ictu.nl | Eind 2020 wordt aan de Tweede Kamer gerapporteerd over de voortgang van LAA. De inwerkingtreding van de wetswijziging om de aanpak wettelijk te verankeren. Staat gepland voor 1 juli 2021. |
Onderzoek naar de mogelijkheid om e-mailadressen toe te voegen aan de BRP. | Het onderzoek loopt | |
Onderzoek naar beperking van geslachtsregistratie in de wijze van aanschrijving door gebruikers van de BRP Resultaten verwachten we eind 2019. | Het onderzoek is afgerond. De publicatie ervan volgt binnenkort. Onderzocht wordt welke kosten deze wijziging met zich meebrengt, in samenhang met andere wijzigingen in het BRP-stelsel. | |
BRP – kleine stappen | In 2020 worden ook kleine stappen gezet om de BRP te verbeteren. Zo wordt de mogelijkheid voor mensen om hun levenloos geboren kind te laten registreren in de BRP uitgebreid en worden eerste stappen gezet om de registratie van niet-ingezetenen te verbeteren. Het wordt mogelijk om het overlijden van niet-ingezetenen in Nederland te registreren en er worden voorbereidingen getroffen om contactgegevens van niet-ingezetenen te kunnen registreren aan de RNI-loketten (RNI = Registratie Niet Ingezetenen). |
4. Onze dienstverlening maken we persoonlijker
(Terug naar overzicht actielijnen)
Actielijn 2019-2020 | Rapportage | 2020/2021 |
---|---|---|
Standaardisatie | ||
Standaardisatie Agenda | In de kabinetsreactie op het rapport Inventarisatie Standaardisatie is een aantal acties aangekondigd. forumstandaardisatie.nl |
|
Overheid en ondernemers | ||
Wij werken met Rijksoverheid.nl en Ondernemersplein.nl samen met onder andere de Belastingdienst, de KvK, de gemeenten en de ministeries aan één antwoord van de overheid. | Relevante informatie van de overheid bundelen we zo veel mogelijk. Bijvoorbeeld: Ondernemers vinden via het Ondernemersplein complete en heldere antwoorden op hun vragen. ondernemersplein.kvk.nl | Het jaar 2020 staat in het teken van het snel en eenvoudig online informatie kunnen vinden over dienstverlening van Europese overheden. De klantreizen optimaliseren we vanuit het perspectief van Europese grensoverschrijdende levensgebeurtenissen. Burgers vinden informatie over hun levensgebeurtenis op Overheid.nl en Government.nl, ondernemers op ondernemersplein.kvk.nl en business.gov.nl. |
Verdere digitalisering berichtenstromen naar ondernemers. |
|
|
Doorontwikkeling SBR om het elektronisch uitwisselen van gegevens door burgers en ondernemers gemakkelijker te maken. | In 2019 zijn via het afsprakenstelsel SBR ruim 44 miljoen berichten uitgewisseld tussen private en publieke partijen. Er zijn verschillende projecten gestart die zich richten op verbreding van SBR, bijvoorbeeld een onderzoek op het gebied van duurzaamheidsrapportages. digitaleoverheid.nl Inmiddels kan de Nederlandse overheid (rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen) e-facturen ontvangen en verwerken.Ook is er een helpdesk helpdesk-efactureren.nl/ | We verkennen met de private partijen hoe we de SBR-aanpak kunnen verdiepen en hoe we nog beter kunnen inspelen op de nieuwe data-economie. We incorporeren nieuwe technologieën. Ook zetten we in op de verbreding van e-factureren, voor met name het midden- en kleinbedrijf. |
Verhogen Informatieveiligheid | ||
Actief blijven werken aan informatieveiligheid. Ook door actief crisissituaties met elkaar te oefenen. | In oktober 2019 vond de eerste Overheidsbrede Cyberoefening plaats digitaleoverheid.nl | We blijven actief werken aan informatieveiligheid, ook door actief crisissituaties met elkaar te oefenen. weerbaredigitaleoverheid.nl |
De implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). | Om organisaties in alle overheidslagen te ondersteunen bij de implementatie van de BIO is een tweejarige aanpak ingericht (2019 en 2020). Kaders voor informatieveiligheid; Oefenen en kennisdelen. |
|
Verplichte veiligheidsstandaarden | De consultatie van het conceptbesluit ‘Besluit beveiligde verbinding met overheidswebsites en -webapplicaties’ is afgerond. forumstandaardisatie.nl |
|
5. Klaar voor de toekomst
(Terug naar overzicht actielijnen)
Actielijn | Rapportage | 2020/2021 |
---|---|---|
Bijstellen rol en functie van de digitale overheid van de toekomst. | De uitkomsten van de Brede Maatschappelijke Heroverweging rijksoverheid.nl en de evaluatie van de governance en de doorbelasting en de bevindingen van de Tijdelijke Commissie Digitale Toekomst tweedekamer.nl gebruiken we als bouwstenen om in 2020 en 2021 verder te werken aan de transformatie van de digitale overheid en daarop een visie te ontwikkelen. |
|
Beleidskaders voor berichtenverkeer (formele correspondentie), digitale portalen (zoals MijnOverheid), basisregistraties, regie op gegevens en machtigen. |
|
We maken een ‘Programmaplan Basisinfrastructuur’. Met dit programma geven we een nieuwe impuls aan de invulling voor de regie op het stelsel van basisregistraties. |