• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Nieuwe technologieën, data en ethiek› Artificiële Intelligentie (AI)› Achtergrond›Wat je moet weten over AI-geletterdheid

Wat je moet weten over AI-geletterdheid

AI en Algoritmes 26 februari 2025

Sinds 2 februari 2025 verplicht de AI-verordening (overheids)organisaties werk te maken van AI-geletterdheid. Een belangrijke voorwaarde voor de verantwoorde inzet van AI is een toereikend kennisniveau bij medewerkers die met AI te maken krijgen. Maar wat houdt AI-geletterdheid precies in? En welke stappen kun je als organisatie nemen met het oog op deze verplichting?

Wat houdt AI-geletterdheid in?

AI-geletterdheid is een verzamelnaam voor kennis en kunde op het vlak van Artificiële Intelligentie (AI). Denk bijvoorbeeld aan dat je weet hoe deze technologie (op basaal niveau) werkt, waar de kansen liggen en welke risico’s er aan verbonden zijn. Hierbij gaat het dus niet alleen om technische kennis, maar ook om sociale, ethische en praktische aspecten. Als aanbieder of gebruiksverantwoordelijke van AI-systemen wordt in de AI-verordening (artikel 4) beschreven dat organisaties een toereikend niveau van AI-geletterdheid waarborgen.

AI geletterdheid: het gaat niet alleen om technische kennis, maar ook om sociale, ethische, en praktische aspecten.

Wat betekent AI-geletterdheid voor jouw organisatie?

Organisaties moeten een toereikend niveau van AI-geletterdheid bevorderen. Het gewenste niveau van AI-geletterdheid is sterk afhankelijk van de context waarbinnen de AI-toepassing wordt ingezet. Bijvoorbeeld in welke sector of bij het soort werkzaamheden. Denk aan ontwikkelaars die AI-modellen bouwen of aan het managementteam dat hier sturing aan geeft. Het doel is dat alle relevante personen binnen organisaties geïnformeerde keuzes met betrekking tot AI-systemen kunnen maken. Organisaties moeten inventariseren welke AI-systemen men gebruikt binnen de organisatie en welke kennis er al is. Op basis van deze inventarisatie kunnen organisaties het volgende doen:

  • Zorg dat medewerkers die AI-systemen ontwikkelen of inkopen genoeg kennis hebben van hoe zo’n systeem werkt en welke risico’s het kan opleveren;
  • Zorg dat medewerkers die verantwoordelijkheid dragen voor het gebruik van bepaalde AI-systemen weten hoe en waarvoor ze het moeten gebruiken, en welke risico’s daarbij horen;
  • Alle medewerkers die met AI-systemen werken of erbij betrokken zijn, moeten algemene kennis hebben over AI en algoritmes. Ook is het belangrijk om de ethische en sociale aspecten uit te leggen, zoals risico’s en kansen. Zo kun je verantwoord gebruik van AI-systemen bevorderen.

Direct aan de slag

Om werk te maken van AI-geletterdheid zijn er verschillende materialen beschikbaar. Uiteenlopend van handreikingen, instructies, lezingen, interactieve sessies, e-learnings, cursussen en workshops met oefeningen tot het delen van kennis met andere organisaties. Denk aan:

  • De Nationale AI en Ethiek Cursus. Deze online cursus biedt medewerkers een basis om mee te praten over verantwoord omgaan met AI.
  • De Nationale AI-cursus. Hierin wordt AI op een begrijpelijke manier uitgelegd.
  • Het RADIO Leerplatform. Dit overheidsleerplatform biedt, in opdracht van CIO Rijk, overheidsmedewerkers verschillende modules aan, bijvoorbeeld deze e-learning over non-discriminatie.

Hoe kun je AI-geletterdheid onderdeel maken van jouw werkprocessen?

Naast het opbouwen van kennis kan je AI-geletterdheid bevorderen door:

  • Te wijzen op de verplichting uit de AI-verordening voor AI-geletterdheid. Dit kan een goede manier zijn om het belang van AI-geletterdheid onder de aandacht te brengen van je organisatie.
  • AI-geletterdheid als standaard opnemen in inkoopvoorwaarden. Bijvoorbeeld door een verplichte gebruiksaanwijzing op te nemen in de inkoopvoorwaarden. Zo zorg je ervoor dat alle AI-systemen die je als organisatie inkoopt op een verantwoorde manier door werknemers gebruikt kunnen worden.

Goede voorbeelden

Vanuit de Europese Commissie is een document gepubliceerd met voorbeelden van werkwijzen om AI-geletterdheid binnen organisaties te bevorderen. Daarnaast komen er eind 2025 richtlijnen die organisaties kunnen helpen bij het verhogen van AI-geletterdheid. Het staat organisaties vrij om deze gedragscodes toe te passen of zelf op te stellen. Vanaf 2028 gaat de Europese Commissie evaluaties uitvoeren om de effectiviteit van de gedragscodes te onderzoeken.

Binnen de overheid zijn er ook organisaties die aan de slag zijn met het bevorderen van AI-geletterdheid:

  • AI Kompas Waterschappen: de Unie van Waterschappen heeft een AI-kompas ontwikkeld. Dit is een bestuurlijk kader dat moet helpen bij het maken van de juiste afwegingen bij het toepassen van kunstmatige intelligentie.
  • Interprovinciale Gids Digitale Ethiek: deze gids is opgesteld door het Interprovinciaal Overleg (IPO) en bevat informatie over waardengedreven inzet van technologie. De gids bevat handvatten, voorbeelden en tips om zo digitale technieken op een verantwoorde manier in te zetten.
  • Amsterdamse visie op AI en Agenda Digitale Stad: de gemeente Amsterdam heeft samen met haar inwoners een visie en agenda ontwikkeld om AI op een verantwoorde manier in te zetten binnen de gemeente. Hierbij ligt de focus op de effectieve inzet van AI en het stimuleren van digivaardigheden.

Advies

Deze voorbeelden dienen als inspiratie. Ze laten zien dat AI-geletterdheid afhankelijk is van de context van je organisatie en dat het verschillende vormen kan aannemen. Daarnaast heeft de Directie Coördinatie Algoritmes (DCA) bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een advies uitgebracht om organisaties op weg te helpen met het opbouwen van AI-geletterdheid. Nu het aantal AI-systemen binnen de overheid sterk toeneemt, wordt AI-geletterdheid belangrijker. Het opbouwen van kennis door je organisatie biedt een bepaalde bescherming aan medewerkers en stimuleert tegelijkertijd de verantwoorde inzet van AI.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Lees meer over de AI-verordening

  • Regels AI-modellen voor algemene doeleinden
  • Wat betekent de AI-verordening voor jouw organisatie?
  • Welke AI-praktijken zijn verboden?
  • Beslishulp AI-verordening beschikbaar

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Widgetruimte algemeen

Artificiële Intelligentie (AI)

  • Innovatie met AI
  • Publieke waarden en mensenrechten
  • AI-verordening
 

Doe mee

Word lid van de Algoritmes community!

Lees meer over de AI-verordening

  • Regels AI-modellen voor algemene doeleinden
  • Wat betekent de AI-verordening voor jouw organisatie?
  • Welke AI-praktijken zijn verboden?
  • Beslishulp AI-verordening beschikbaar

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

9 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Community's

  • Kennisnetwerk Data en Samenleving
  • Code for NL
  • RIC (Rijks Innovatie Community)
  • iBestuur
  • I-Partnerschap
  • AI en Algoritmes

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap