Laatste e-magazine Digicommissaris
In de nieuwste en laatste e-magazine van de Digicommissaris, staat het afscheidswoord van Bas Eenhoorn als Digicommissaris, zijn verschillende GDI-gebruikers aan het woord en is er een terugblik op drie jaar Digicommissaris.
Digicommissaris draagt stokje over aan Staatssecretaris Knops
Tijdens het laatste Nationaal Beraad Digitale Overheid van 17 januari 2018 heeft Digicommissaris Bas Eenhoorn het stokje overgedragen aan Staatssecretaris Raymond Knops. De sturing op de Digitale Overheid valt onder politieke verantwoordelijkheid van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Wetsvoorstel digitale overheid voor advies naar Raad van State
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) ingestemd met het wetsvoorstel 'Digitale Overheid'. De wet richt zich op het verbeteren van de digitale overheid door regels te geven over de toegang van burgers en bedrijven tot online dienstverlening bij de (semi)overheid.
Aanpak adresfraude loont
Elke tien minuten vindt ergens in Nederland een huisbezoek plaats om te controleren of inwoners ook echt wonen op het adres waar ze ingeschreven staan. In 2016 heeft dit 11 miljoen euro opgeleverd door het stopzetten of terugvorderen van uitkeringen of toeslagen die ten onrechte verstrekt waren.
Staatssecretaris Knops nieuwe bewindspersoon voor de digitale overheid
Op donderdag 26 oktober 2017 zijn K.H. (Kajsa) Ollongren en R.W. (Raymond) Knops begonnen als minister en staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
RVO.nl en nieuw kabinet
De komst van het nieuwe kabinet is van invloed op de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Het ministerie van Economische Zaken is gesplitst in een ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en een ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Plasterk: ‘Goed peil digitale dienstverlening’
Demissionair minister Plasterk (BZK) heeft de Tweede Kamer de afsluitende rapportage over de kabinetsdoelstelling Digitaal 2017 gestuurd. Daarin concludeert hij dat de digitale dienstverlening van overheidsorganisaties in 2017 een goed peil heeft bereikt.
Experiment online aanvragen rijbewijs
Binnenkort start een experiment met het online aanvragen van een rijbewijs. In eerste instantie zal de proef starten in een beperkt aantal aangewezen gemeenten en voor een beperkt aantal soorten aanvragen.
Regeerakkoord: verbeteren digitale dienstverlening
'Een goed functionerend openbaar bestuur moet zich aanpassen aan maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Aanpassing aan de digitale samenleving is niet alleen noodzakelijk, het biedt ook mogelijkheden voor een betere dienstverlening', zo schrijft het kabinet in het regeerakkoord ' Vertrouwen in de toekomst.'
Meting aanbod digitale overheidsdiensten
Digitale dienstverlening neemt een grote vlucht. In het overheidsbrede programma ‘Digitaal 2017’ werken de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Economische Zaken (EZ) nauw samen met overheidsorganisaties om zoveel mogelijk diensten aan burgers en ondernemers via een digitaal kanaal aan te bieden. Om de staat van de digitale dienstverlening in beeld te brengen, is voor het vierde jaar op rij de digitale volwassenheid van de meest gebruikte producten voor burgers en bedrijven van de medeoverheden en Rijksorganisaties onderzocht.
Verslag Ambassadeurs Digitale Overheid
In de eerste helft van 2017 hebben de Ambassadeurs Digitale Overheid in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties en bureau Digicommissaris een rondgang langs gemeenten gemaakt. In die rondgang hebben ze met gemeentebestuurders over de (digitale) dienstverlening aan hun inwoners en ondernemers gesproken.
Blog Bas Eenhoorn: Mensen Centraal in digitale dienstverlening
'Ontwikkelingen in de informatiesamenleving gaan razendsnel en stelt de overheid voor uitdagingen. Maar de vraag is of daarbij de gebruiker centraal zal staan of de overheid zelf', aldus Digicommissaris Bas Eenhoorn in zijn blog 'Mensen centraal in digitale dienstverlening'.