Deze projecten ontvingen een bijdrage uit het Innovatiebudget 2023. De projecten zijn door een commissie beoordeeld op basis van 5 criteria: onderscheidend, gebruikersgericht, kennis & kunde, herbruikbaar en toekomstvisie.
Meedoen
Herkent u een vraagstuk in de winnende projecten en wilt u met uw organisatie daaraan meewerken? Het team rond het Innovatiebudget brengt u graag in contact met de initiatiefnemers. Neem daarvoor contact op met innovatie@minbzk.nl.
1. OpenStad
Initiatiefnemers: Gemeente Den Haag en Gemeente Amsterdam.
Beschrijving
Stel je eens voor dat je op de website van je gemeente, waterschap, provincie of Rijksoverheid voor alles terecht kunt. Communicatie, dienstverlening en participatie onder 1 dak. Digitale participatie wordt nu altijd als platform naast de reguliere website aangeboden. Binnen dit project worden de participatietools van het platform OpenStad inpasbaar gemaakt voor iedere website of webapplicatie. Zo kunnen inwoners op een overheidswebsite direct participeren in beleid en projecten. Dit project draagt bij aan een herkenbare en betrouwbare gebruikerservaring voor inwoners en eenvoudiger beheer.
2. CircuLaw
Initiatiefnemers: Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, Dark Matter Labs.
Beschrijving
Nederland heeft als doel om in 2050 circulair te zijn. De circulaire transitie komt echter nog niet voldoende van de grond. In de praktijk blijkt circulair ondernemen nog erg vrijblijvend. Daarom is het belangrijk dat overheden meer eisen gaan stellen, door bijvoorbeeld milieuvervuilende materialen in de bouw te verbieden. Uit onderzoek blijkt echter dat dit slechts in 1% van de gevallen gebeurt. Dit komt doordat ambtenaren niet weten welke juridische instrumenten voorhanden zijn en het moeilijk vinden ze toe te passen. CircuLaw brengt hier verandering in. Het kennisplatform onderzoekt welke mogelijkheden er zijn binnen bestaande wetten en stelt deze gratis online beschikbaar. Zo kunnen alle gemeenten en provincies hier gebruik van maken.
3. Professionals Buiten Dienst
Initiatiefnemers: Politie, Landelijke Meldkamer Samenwerking, Politie Nederland, Veiligheidsregio Drenthe en Meldkamer Noord Nederland.
Beschrijving
In Nederland ontvangt de meldkamer honderden 112 telefoontjes per dag. Achter elk gesprek verschuilt een noodsituatie waarin iedere seconde telt. Elke dag zetten hulpverleners van de Politie, Brandweer en Ambulance zich in om zo snel mogelijk de juiste hulp te bieden. In Nederland kennen wij ook een grote groep mensen die graag een bijdrage leveren in noodsituaties. Denk aan programma’s zoals opsporing verzocht en het succesvol gebruik van applicaties zoals Burgernet en HartslagNu. Dit project betrekt de juiste persoon, met de juiste kennis, op het juiste moment bij een incident. Of het nu gaat over een specialist, professional of burger.
4. Naar een merkbaar en meetbaar verschil!
Initiatiefnemers: Gemeente Eemsdelta, Gemeente Westerkwartier, Forus en Janita Top.
Beschrijving
Het bestrijden van armoede is geen sinecure. In de gemeenten Westerkwartier en Eemsdelta leven in verhouding veel inwoners met een laag inkomen en met grote geldzorgen. Dat vraag om meer dan een goed armoede- en schuldenbeleid. Er zijn diverse landelijke en gemeentelijke regelingen en voorzieningen van fondsen en stichtingen. Tussen de vele regelingen raken veel mensen het overzicht kwijt. Met stress en onnodig niet-gebruik tot gevolg. Westerkwartier en Eemsdelta vinden dat dit anders kan. Daarom zijn zij gestart met de ontwikkeling van een digitaal platform waarin zoveel mogelijk voorzieningen overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn ondergebracht.
5. Samen continu verbeteren vanuit klantsignalen
Initiatiefnemers: Gemeente Rotterdam, Gemeente Utrecht, Gemeente Tilburg, Belastingdienst en ORR (Ombudsman Rotterdam-Rijnmond).
Beschrijving
Burgers en ondernemers vertellen dagelijks wat er goed gaat en wat er beter kan in de (digitale) overheidsdienstverlening. De gemeente Rotterdam ontwikkelde een innovatief model en dashboard om al deze klantsignalen te ordenen en te gebruiken voor verbeteringen. Zo zorgen ze voor hoogwaardige, toegankelijke en proactieve dienstverlening. De ambitie is groot: ze willen het model verbeteren en opschalen naar andere gemeentes. Utrecht is al gestart met een Proof of Concept. Ook wil het projectteam verbreden naar andere overheden & uitvoeringsorganisaties. Met als uiteindelijke doel een nationaal toepasbaar model voor klantsignalen.
6. Varifocus op de Ondergrond
Initiatiefnemers: Gemeente Rotterdam, Provincie Zuid-Holland en ministerie van BZK.
Beschrijving
De provincie Zuid-Holland staat voor de opgave om voor 2030 zo’n 235.000 woningen te bouwen. Tegelijkertijd heeft het een klimaatonderlegger ontwikkeld die inzicht geeft in de uitdagingen die water, bodem en klimaat meegeven voor onder meer bebouwing. Dit stelt hoge eisen aan inzicht in de ondergrond. Waar kan wel en waar niet gebouwd worden? De gemeente Rotterdam werkt aan een kernregistratie van ondergrondse objecten, waaruit data kan worden verstrekt over de ondergrond van de stad. Samen met de informatie uit de landelijke basisregistratie Ondergrond ontstaat daarmee een rijke bron aan informatie. Provincie en gemeente willen samen werken aan verbetering van de informatiepositie voor de ondergrond, wat de besluitvorming in de ruimtelijke ordening kwalitatief verbeterd.
7. Proeftuin Digitale Inclusie Westerkwartier
Initiatiefnemers: Gemeente Westerkwartier, Biblionet, Provincie Groningen, 48percent.org, Freedom Internet, Alliantie Digitaal Samenleven, Allemaal Digitaal, Humanitas Westerkwartier, De Schans, Digicampus.
Beschrijving
In Nederland kunnen ruim 4 miljoen mensen digitaal onvoldoende meedoen. 1,2 miljoen daarvan heeft nog nooit internet gebruikt. En dat terwijl de wereld in hoog tempo digitaliseert. Niet voor niets staat digitale inclusie op de eerste plaats in de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren. Er is in Nederland nog geen integrale aanpak die de verschillende elementen van digitale inclusie combineert. Daar wil deze projectgroep verandering in brengen. Samen met partners in de keten van digitale inclusie en met de doelgroep gaan ze een integrale aanpak ontwikkelen en beproeven. 50 huishoudens in een wijk krijgen een aanbod: betaalbaar internet, een device inclusief training en ondersteuning in de wijk. De resultaten bundelt de projectgroep in een handreiking voor Nederlandse gemeenten.
8. Inzet Digitale Identiteit Wallet ter voorkoming van woondiscriminatie
Initiatiefnemers: Gemeente Rotterdam, RvIG, Belastingdienst, Woonstad Rotterdam en Hogeschool Rotterdam.
Beschrijving
Gemeente Rotterdam wil samen met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, de Belastingdienst, Woonstad Rotterdam, de Hogeschool Rotterdam, burgers en diverse leveranciers een praktisch inzetbaar instrument ontwikkelen. Een digitale identiteit wallet waarmee je identiteit de sleutel wordt tot een passende sociale huurwoning. Het project richt zich op de meest kwetsbare groepen in de samenleving. Het doel is om burgers van Rotterdam een tool te bieden waarmee ze alleen gegevens delen die benodigd zijn om te toetsen of ze in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Zo wordt woondiscriminatie voorkomen.
9. Synthetische Data: een gelukkig huwelijk tussen dataopenheid en dataprivacy
Initiatiefnemers: Dienst Uitvoering Onderwijs, Belastingdienst, Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), ministerie van Justitie en Veiligheid (Min J&V) en Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
Beschrijving
De Nederlandse overheid wil een open (digitale) overheid zijn en tegelijkertijd privacy voor iedere burger waarborgen. Dit kan botsen als het om data beschikbaar stellen gaat. Synthetische data met nepindividuen kan hier een oplossing voor zijn. DUO werkt samen met de Belastingdienst, CBS, CJIB, Min J&V en UWV aan het versterken en verbreden van de implementatie van synthetische data. Met het Innovatiebudget wordt een kennisnetwerk opgezet en een toolbox met synthetische data gepubliceerd. Hierin vinden geïnteresseerden een referentiegids, een juridisch en ethisch voorbeeldbeleid voor synthetische data en een openbare codebase.
10. Openbaar digitaal samenlevingsplatform
Initiatiefnemers: Gemeente Alkmaar, Regio Alkmaar, Dijk & Waard, Bergen, Uitgeest, Heiloo, Castricum, Hoogheemraadschap Noord Hollands Noorderkwartier, Vrije Universiteit Amsterdam, Analyze, Bridgestone, Cyclomedia en JuniorIOT.
Beschrijving
De digitale tweeling is het kernproduct van de Alkmaarse digitale samenleving. Het biedt als digitaal platform veel flexibiliteit in het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het samenbrengen van vraagstukken. De projectgroep wil de digitale tweeling aanpak via een open source omgeving beschikbaar stellen aan andere organisaties. Daarmee kunnen zij zonder grote investeringen ook aan de slag met het digitaliseren van samenlevingsvraagstukken. Deze open samenwerking wil het projectteam opstellen en testen met vijf omliggende gemeenten.
11. Huishoudboekje en Virtueel Inkomstenloket
Initiatiefnemers: Gemeente Utrecht, Gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Nijmegen. In samenwerking met Programma Innovatie Gegevensuitwisseling Sociale Zaken (IGS), Nederlandse Vereniging voor Sociale Innovatie (NVSI) en VNG Realisatie.
Beschrijving
Het Huishoudboekje en Virtueel Inkomstenloket hebben twee doelen: mensen financieel stabiel maken en zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt! Zowel het Huishoudboekje als het Virtueel Inkomstenloket worden open source ontwikkeld. De projecten zitten momenteel in de fase van opschaling en doorontwikkeling. Er wordt een communitymanager ingezet voor de inrichting van een community en opschaling. Zodat het Huishoudboekje door meer inwoners van meer gemeenten gebruikt kan worden. Een product owner werkt aan de functionele doorontwikkeling van het Huishoudboekje en het Virtueel inkomstenloket volgens de common ground principes.
12. Cyberweerbaar maken MKB
Initiatiefnemers: Gemeente Groningen, Gemeenten Leeuwarden en Meppel (OOV en EZ), provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Politie, Platvorm Veilig Ondernemen (PVO), Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid (CCV).
Beschrijving
Vanwege de dreiging van cybercriminelen is het belangrijk om de cyberweerbaarheid van organisaties te verhogen. Er leeft onder ondernemers echter nog te weinig risicobesef. Met de cybersafescan worden MKB-bedrijven getest op hun digitale weerbaarheid. Vervolgens krijgt de ondernemer een rapport met aanbevelingen om de cyberweerbaarheid te verhogen. De scan wordt aangeboden op een online platform waar de ondernemer inzicht krijgt in de voortgang en waar handvatten worden aangeboden om de digitale weerbaarheid te verhogen. Het platform wordt gekoppeld aan een certificeringsschema. Middels certificering zijn bedrijven aantoonbaar digitaal veilig. Zo maakt de projectgroep het gemakkelijker voor ondernemers om aan hun digitale weerbaarheid te werken.
13. Interactieve bereikbaarheidskaart en API met voertuig beperkingen
Initiatiefnemers: Gemeente Amsterdam, Gemeente Utrecht, Provincie Noord Holland en Provincie Utrecht.
Beschrijving
In Nederland hebben we 189.411 kilometer aan wegen. Niet al deze wegen zijn toegankelijk voor alle voertuigen. Er zijn ongeveer 40 verkeersborden met verboden voor verschillende voertuigen met beperkingen rondom gewicht, lengte, breedte of hoogte. Stel je hebt een vrachtwagen met een specifieke, hoogte, breedte, lengte, gewicht of last, waar in Nederland mag je rijden? Deze projectgroep wil burgers en ondernemers digitale overheidsdienstverlening op maat aanbieden. De gemeente Utrecht heeft de afgelopen tijd de bereikbaarheidskaart ontwikkeld die exact datgene doet. Mobiliteit eindigt niet bij de gemeentegrens. De projectgroep streeft ernaar om informatie over bereikbaarheid en vergunning via 1 loket digitaal beschikbaar te stellen aan gebruikers over provinciegrenzen heen.
14. Nederland inclusief toegankelijk met de Binnenstad Bereikbaar Applicatie (BBA)
Initiatiefnemers: Gemeente Breda, Gemeenten ‘s-Hertogenbosch, Eindhoven, Tilburg, ePublic Solutions, projectleiding en software development en Localyse, lokatiediensten.
Beschrijving
Voor bewoners en bezoekers is het belangrijk om over actuele informatie te beschikken bij een bezoek aan de stad, zeker bij veranderingen tijdens evenementen. Voor mensen met een beperking is dit bepalend bij de afweging of het tot een bezoek komt. De BBA levert een belangrijke bijdrage aan toegankelijkheid van gemeenten door relevante en actuele informatie van de stad te geven die afgestemd is op de gebruiker en evenementen. De basis is een digitale, interactieve kaart waarin data uit diverse bronnen centraal samenkomen. Het gebruik van de BBA levert de gemeente inzichten op over gebruik van faciliteiten en ondersteunt data gestuurd werken. Er is al een succesvolle pilot met hulp van ervaringsdeskundigen en evenementorganisaties uitgevoerd.