Overstappen naar eHerkenning wordt per 1 november verplicht voor werkgevers die het werkgeversportaal van UWV gebruiken. Huub Janssen, dossierhouder Elektronische Identiteit bij Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties legt uit waarom, in een interview in UWV-uitgave NL Werkt.
Veiligheidsniveau substantieel
eHerkenning is de nieuwe digitale sleutel voor ondernemers en overheid. UWV is de eerste overheidsorganisatie die een inlogmiddel met veiligheidsniveau ‘substantieel’ verplicht stelt. ‘Het overstappen naar eHerkenning kost de ondernemer flink wat tijd,’ bekent Janssen, ‘maar de voordelen zijn daarna groot. Naast het feit dat de gegevens van medewerkers veilig zijn, weet je altijd met wie je zaken doet. En dat is in deze tijd van cybercriminaliteit geen overbodige luxe.’ Naast tijd kost het de ondernemer ook geld. ‘Daar krijgen we vragen over’, zegt Janssen. ’Enerzijds begrijp ik de verbazing, anderzijds is het ook logisch dat iedereen iets meebetaalt aan een betrouwbaar digitaal systeem.’
Niet op straat
Rik Verhoog, businessunitmanager bij Robidus, legt uit waarom het bedrijf besloot vervroegd over te stappen van DigiD naar eHerkenning. Robidus is een intermediair tussen werkgevers en medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Verhoog: ‘Het is belangrijk dat gezondheidsgegevens van deze mensen niet op straat komen te liggen. Ik vind het een goede zet dat de overheid ondernemers verplicht om over te stappen op dit systeem. En als je eHerkenning eenmaal hebt, is het inloggen zo geregeld.’
Bedrijven kunnen ook bij 400 andere overheidsorganisaties terecht met eHerkenning. Ook andere overheidsorganisaties – zoals de Belastingdienst – stellen op termijn het gebruik van eHerkenning verplicht voor bedrijven.
Verder lezen
Lees het hele interview (pagina 10 en verder)