Bij de GGD is deze week een datalek geconstateerd. Dit datalek is afkomstig uit de 2 belangrijkste coronasystemen van de GGD (onder andere data als adresgegevens, telefoonnummers en burgerservicenummers zouden zijn gelekt). De omvang van het datalek is nog niet geheel duidelijk.
Inmiddels komen zowel bij gemeenten als bij de centrale overheid vragen binnen naar aanleiding van dit datalek en over het wijzigen van een BSN. Dit bericht geeft antwoord op de twee meestgestelde vragen die bij afdelingen burgerzaken kunnen binnenkomen.
Wat is het handelingsperspectief voor de burger?
De kans op identiteitsfraude is relatief klein. Met alleen het BSN en NAW-gegevens kunnen geen bankrekeningen worden geopend of telefoonabonnementen worden afgesloten. Dit is alleen mogelijk indien (een kopie van) het identiteitsdocument (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) of documentnummer bij het datalek is betrokken. Wel is het verstandig om alert te zijn op misbruik. De burger kan contact opnemen met de GGD om te bepalen of zijn/haar gegevens bij het datalek zijn betrokken. Zie de meest gestelde vragen en antwoorden over de datadiefstal op de site van GGD GHOR. Als de persoonsgegevens zijn gelekt en er daarna daadwerkelijk misbruik is gemaakt kan de burger worden doorverwezen naar het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI) en kan er aangifte bij de politie worden gedaan. Zij helpen verder om de juiste stappen te ondernemen om de situatie op te lossen.
Kan de gemeente op verzoek van de burger een nieuw BSN verstrekken?
In sommige gevallen wordt ook gevraagd om het BSN te wijzigen. De kans op identiteitsfraude met alleen het BSN is zoals aangegeven klein. Het BSN is een zogenaamd ‘informatieloos’ nummer en wordt alleen door de overheid gebruikt bij de verwerking van persoonsgegevens en in contact met de burger. Het is in het geval van een datalek niet nodig om het BSN te veranderen.
Het college van burgemeester en wethouders is op grond van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer en de Wet basisregistratie personen niet bevoegd het burgerservicenummer van een burger op diens verzoek te wijzigen. Dit is alleen mogelijk wanneer een BSN foutief is toegekend.
Overheidsmedewerkers die vragen hebben over de inhoud van dit bericht kunnen een mail sturen naar de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (info@rvig.nl).