• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›I-strategie Rijk›Informatiehuishouding

Thema 5 De basis op orde met informatiehuishouding

Informatie mag niet kwijt zijn, en er mag geen twijfel zijn over de juistheid en echtheid ervan.

Ruime informatieverstrekking

De maatschappelijke behoefte aan informatie staat centraal. Zowel de kabinetsreactie op de Kindertoeslagaffaire als de initiatiefwet Open Overheid gaan uit van ruime informatieverstrekking aan parlement en maatschappij. Informatiehuishouding is een basis voor een goede informatievoorziening; onze overheidsinformatie moet duurzaam toegankelijk, vindbaar, juist, volledig en betrouwbaar zijn.

Veranderopgave

De komende jaren gaat het Rijk – ‘onder de motorkap‘ – de achterstanden in de digitale informatiehuishouding sneller inhalen. De knelpunten worden zowel centraal als per organisatie aangepakt. Uit analyse blijkt dat de veranderopgave over vier assen loopt.

  1. de capaciteit aan informatieprofessionals en de rol van medewerkers in het primaire proces
  2. de grote hoeveelheid en aard van informatie
  3. de veelheid en kwaliteit van deinformatiesystemen
  4. de sturing en naleving

Uitvoeringsorganisaties zijn vaak grote ‘informatiefabrieken’ die veel gegevens van burgers verwerken. Samen met hen wordt gewerkt aan een passende veranderstrategie.

I-speerpunten

I-speerpunt 1 Uitvoering van het generieke actieplan informatiehuishouding

Het generieke actieplan informatiehuishouding is op 2 april 2021 geaccordeerd door de ministerraad. Het actieplan richt zich op de hele rijksoverheid en heeft vier actielijnen:

  1. Voldoende en goed opgeleide professionals voor het inrichten en uitvoeren van informatiebeheer.
  2. Werkprocessen: duidelijk is welke informatie bewaard moet blijven en duurzaam toegankelijk moet zijn en voor hoelang.
  3. Informatiesystemen ondersteunen de organisaties en medewerkers optimaal bij hun informatiehuishouding en hun werkprocessen.
  4. Bestuur en naleving: heldere sturing op de informatiehuishouding, bijvoorbeeld door de regeringscommissaris Informatiehuishouding

I-speerpunt 2 Actieplannen van de rijksorganisaties

De organisaties van de rijksoverheid hebben elk hun eigen opgaven en dat maakt hun informatiehuishouding vaak ook verschillend van elkaar.Ieder departement maakt – na een nulmeting – ook een eigen actieplan. Datzelfde geldt voor rijksonderdelen met meer dan 500 fte, de Hoge Colleges van Staat en soortgelijke organisaties. Uitvoeringtoetsen op de actieplannen geven weer input voor een centrale roadmap.

I-speerpunt 3 Implementatie Wet Open overheid

Actieve openbaarmaking krijgt vorm.

  • publicatieplatform PLOOI: één plek waar burgers en bedrijven overheidsinformatie kunnen vinden
  • toezicht op (de verbetering van) de informatiehuishouding en openbaarheidsbeleid van de overheid verder versterken door het Adviescollege Actieve Openbaarheid
  • belanghebbenden kunnen bij openbaarmakingskwesties terecht bij het Adviescollege

I-speerpunt 4 Voorbereiding nieuwe Archiefwet

In voorbereiding op de nieuwe Archiefwet doorontwikkelen van het Archiefbesluit en de -regeling. Werken aan nieuwe instrumenten om het beheer van informatie te vereenvoudigen; zoals een risicoscan om de waardevolste en kwetsbaarste informatie te identificeren.

I-speerpunt 5 Coördinatie en toezicht

  • een regeringscommissaris informatiehuishouding om de uitvoering van deze plannen te coördineren, en zorgt dat dit eenduidig en waar nodig centraal gebeurt
  • het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding adviseert over de stand van de informatiehuishouding in het bestuur, de voortgang van de uitvoering van het meerjarenplan en de toegang tot de publieke informatie
  • de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed krijgt meer capaciteit
  • CIO Rijk versterkt de coördinatie en kaderstelling voor duurzame informatiehuishouding binnen de gehele keten.

De andere thema's

  • I in het hart
  • Digitale weerbaarheid
  • ICT-landschap
  • Generieke voorzieningen
  • Data en algoritmen
  • I-vakmanschap
  • Transparantie en inzicht
  • I-besturing
  • Markt en innovatie

I-strategie Rijk

  • I in het hart
  • Digitale weerbaarheid
  • ICT-landschap
  • Generieke voorzieningen
  • Informatiehuishouding
  • Data en algoritmen
  • I-vakmanschap
  • Transparantie en inzicht
  • I-Besturing
  • Markt en innovatie

Zie ook:

  • Open op orde: generiek actieplan informatiehuishouding
  • Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding
  • Wet open overheid
  • Future Lab: visie op de rijksinformatiehuishouding van 2030
  • InformatieThuishouding: ook nu informatie veilig, vindbaar en duurzaam bewaren

3 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English