Optimaliseren van dienstverlening als richting, basisinfrastructuur op orde als randvoorwaarde.
Voorkant en achterkant
In de dienstverlening zit de drive voor de digitale transformatie. Aan de ‘voorkant’ ondersteunen rijksorganisaties mens, medewerker en maatschappij zo optimaal mogelijk met applicaties. Dienstverlening van de (rijks)overheid als geheel moet daarbij logisch zijn vanuit het perspectief van de klant. Daarvoor is aan de achterkant een stevige, toekomstvaste, flexibele digitale infrastructuur nodig, met grote voorzieningen die schaalbaar zijn.
Het veranderen van de achterkant kost tijd, veel meer dan bij veranderingen aan de voorkant. Het is dus zaak goed vooruit te denken. En jaarlijks capaciteit en geld vrij te maken om de ‘legacy’ (verouderde systemen) op te ruimen (lifecyclemanagement). Samenwerken aan het ICT-landschap is een noodzaak, rijksorganisaties onderling en ook met de markt. Het rijk kan niet (overal en) op alle terreinen de benodigde kennis in huis hebben.
3 kernvraagstukken voor 2021-2025
- de beweging naar de cloud
- zelf doen, samen doen of uitbesteden
- innovatief zijn
I-speerpunten
I-speerpunt 1 Rijksbreed strategisch cloudbeleid
De beweging naar de cloud. Wel/geen Rijkscloud en/of Europese samenwerking (bijvoorbeeld Gaia-X, een federatieve data infrastructuur voor Europa), en afspraken maken met de grote commerciële cloudproviders.
- strategisch rijksbeleid ontwikkelen voor het gebruik van clouddiensten
- een cloudstrategie en -kaders uitwerken
I-speerpunt 2 Rijksbrede ICT landschapsarchitect(uur)
Samen de uitgangspunten bepalen bij veranderingen, binnen de afgesproken kaders en standaarden.
- reactiveren Architectuur Board Rijk en de EAR-online community
- aansluiten bij de NORA-community en bepalen wat nodig is voor het rijksbrede ICT-landschap
- bespreken (her)positionering open standaarden en Forum Standaardisatie
I-speerpunt 3 Aanpak met I-teams
‘1 x leren, 11 x bijleren en 12 x implementeren’.
- keuze voor twee implementatietrajecten voor I-teamaanpak
- praktische uitwerking en financiering