Verantwoord datagedreven werken om maatschappelijke opgaven beter te adresseren, betere diensten aan burgers en bedrijven te leveren en de bedrijfsvoering effectiever te maken. Aan de slag gaan, experimenteren en leren de kansen die moderne datatechnologieën bieden optimaal te benutten. Een daarbij steeds belangrijke publieke waarden en de (grond)wet te dienen. De I-strategie vertaalt belangrijke uitgangspunten als de Europese Datastrategie, de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, de Data Agenda Overheid, het Strategisch Actieplan AI en de interbestuurlijke datastrategie door naar de rijksoverheid.
I-speerpunt 1 Waarde creëren en kansen benutten
Steeds meer experimenten en projecten onderzoeken de waarde van datatechnologie voor maatschappelijke opgaven. Samenwerking tussen overheidsorganisaties onderling, én met bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en andere partijen (de ‘quadruple helix’), is noodzakelijk om meer kennis en vakmanschap over data, datatechnologie op te bouwen.
- verdere ontwikkeling van data-eco systemen voor uitwisseling van gegevens rond maatschappelijke opgaven
- onderzoeken verdere ontwikkeling datalabs bij het rijk
- voorstel voor datascientistwerkplek, met passende datadeelanalyse- en -visualisatietools
I-speerpunt 2 Aandacht voor wetgeving en publieke waarden
De overheid moet volgens de wet handelen, en de legitimiteit en reconstrueerbaarheid van dat handelen kunnen aantonen. Dus transparant zijn over hoe ze data genereert, verzamelt en verwerkt. En over de inzet van algoritmen, machine learning, sensortechnologie of drones. Dat is essentieel voor het vertrouwen van burgers en bedrijven. De uitdaging is om de bewustwording en het begrip van verantwoord werken met data te vergroten.
- vaststellen impactassessment mensenrechten en algoritmen
- richtlijnen voor gebruik algoritmen (ministerie van JenV) uitwerken voor het rijk als geheel en per departement
- samenbrengen beschikbare kaders, standaarden en werkwijzen en deze inbedden in wat er al is
- voorstel voor een algoritmeregister
- bewustzijn, kennis en vaardigheden ontwikkelen bij management en medewerkers
- kennisdeling op basis van opgedane ervaringen binnen de overheid, en met marktpartijen
I-speerpunt 3 Overheidsdata kwalitatief verbeteren en beter benutten
Nieuwe mogelijkheden van dataverwerking en -analyse vragen om strategie, beleid en governance op het gebied van datakwaliteit, ethiek, veiligheid en privacy.
- inzichtelijk maken van beschikbare gegevenswoordenboeken, datasets, data en attributen
- voorstellen doen voor stevigere sturing op de informatievoorziening